Nyheter

Bruker hundretusener på boikott

KFUK-KFUM reagerer kraftig på at flere store, norske aviser har trykket annonser som kaller årets Operasjon Dagsverk en anti-israelsk kampanje.

Bilde 1 av 2

– Det er rart MIFF sier de er med Israel for fred når de bruker flere hundre tusen på å sabotere fredsbyggende arbeid blant palestinere, sier Håvard Skjerdal.

Han er kommunikasjonsansvarlig i KFUK-KFUM Global, som står bak prosjektet årets Operasjon Dagsverk (OD) går til. Organisasjonen reagerer sterkt på at Med Israel for fred (MIFF) i helgen annonserte i landets største aviser med oppfordring til boikott av OD.

«Årets OD er en gedigen anti-israelsk kampanje som indoktrinerer seks årskull skoleelever til negativt syn på Israel spesielt og jøder generelt», står det i annonsen som blant annet stod på trykk i Aftenposten, VG og Vårt Land.

LES MER: Palestinakonflikten tilhører forrige generasjon

Ensidig

Conrad Myrland, leder i MIFF, vil ikke oppgi hvor mye penger annonsekampanjen mot OD-dagen har kostet.

– Det dreier seg om et sekssifret beløp, men mindre enn en kvart million, sier han.

Noen av tiltakene som pengene går til, kan være gode isolert sett, medgir Myrland.

– Det er viktig og nødvendig med demokratiopplæring, men det gis veldig dårlige signaler i det palestinske samfunnet når folk får høre at skoleelever i Norge støtter boikottorganisasjoner. Vi er kritiske til den informasjonen om konfliktbildet som gis til skoleelevene. Den er ensidig, og tar ikke med Israels perspektiv, sier han.

LES MER: Mobiliserer mot Operasjon Dagsverk

Bildebruk

– Jeg reagerer sterkt på de grove og falske anklagene som MIFF presenterer i annonsen. De sier at OD nører opp under antisemittiske holdninger og jødehat, men unnlater å nevne hva OD faktisk går til, nemlig traumebehandling, likestillingsarbeid og demokratiopplæring, sier Skjerdal i KFUK-KFUM.

Han er også kritisk til MIFFs bruk av bildemateriell som blant annet viser en kjent palestinsk ungdomsaktivist.

– De fremstiller en 12 år gammel jente som terrorist, sier Skjerdal.

Det er imidlertid ikke Myrland i MIFF enig i.

– Jenta har 300.000 følgere på Facebook og er en offentlig person. Operasjon Dagsverk eksponerer henne selv i sine videoer, så de sitter virkelig i glasshus når de kritiserer oss for å bruke henne, sier Myrland.

Kritikkverdig

Skjerdal, på sin side, reagerer også på at norske aviser har latt MIFF sin annonse stå på trykk.

– Jeg synes det er kritikkverdig at seriøse aviser, som nyter stor respekt, ukritisk lar seg bruke til å spre falske nyheter som oppfordrer til boikott av en solidaritetsaksjon, sier Skjerdal.

Han mener MIFFs annonse er et eksempel på at annonser kan være presseetisk problematisk.

– MIFF har kjøpt seg fri fra ordinær redaksjonell kritikk, og kan derfor fremstille løgner uten å bli dømt for det. KFUK-KFUM Global eller Operasjon Dagsverk har ikke penger til å trykke lignende annonser. Annonsemarkedet blir et kjøpers marked der de som har penger kan spre sine meninger, uten at det stilles kvalitetskrav, sier Skjerdal.

LES MER: AUF avviser aktiv dødshjelp og surrogati

Samtidig imøtegåelse

Det er ikke Arne Jensen, leder i Norsk Redaktørforening, enig i.

– Dette er en meningsytring, som det selvsagt vil være ulike syn på, men norsk lov er ikke opphevet på annonseplass. Fremmer du ærekrenkende eller hatefulle ytringer kan du bli dømt der som ellers, sier Jensen.

Han understreker at det er forskjell på hva slags krav man har til for eksempel samtidig imøtegåelse på annonseplass og redaksjonell plass.

– Man kan ikke frigjøre seg fra enhver etisk refleksjon rundt annonser, men når man beveger seg inn i et politisk landskap, vil det selvsagt være stor takhøyde for hva man kan hevde uten å si at det bryter med etiske normer. Å tenke seg at man skulle ha samtidig imøtegåelse på politiske annonser ville trolig avvikle all annonsering for politiske budskap.

Jensen mener det er en helt annen diskusjon om KFUK-KFUM har råd til å svare eller ikke.

– Muligheten til å annonsere oppheves ikke ved at den andre ikke har råd til å svare, og man har andre flater og måter å argumentere mot det som kommer frem i annonser.

Han innrømmer at det er vanskelig å si noe om akkurat hvor grensen går for hva som er innafor og utafor, men at det til syvende og sist er redaktørens avgjørelse.

Debattinnlegg

Alf Gjøsund, konstituert sjefredaktør i Vårt Land, sier det skal gode grunner til for å si nei til en annonsør.

– Det er ikke slik at vi som redaksjon støtter budskapet fra alle annonsører, et eventuelt avslag må kunne begrunnes i presseetikken eller i våre grunnleggende verdier.

Han sier videre at Vårt Land har hatt «noen runder med MIFF om innholdet basert på nettopp en presseetisk vurdering».

– Slik teksten ser ut nå, er den innenfor det vi kunne akseptert i et debattinnlegg. Er innholdet legitime synspunkter i en debatt, må disse synspunktene også kunne stå på trykk i en annonse, sier Gjøsund.

Nedgang

KFUK-KFUM Global mener også at MIFFs kampanje har hatt effekt. Det er 10 prosent færre påmeldte skoler til årets OD-aksjon enn det var i fjor.

– Vi får høre om ungdommer som er redde for å gå rundt og selge OD-boller. Flere mottar trakasserende meldinger på Facebook der de blir anklaget for jødehat. Dette er veldig skadelig for ungdomsengasjementet, forteller kampanjekoordinator Sofie Nordvik.

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Elise Kruse

Elise Kruse

Elise Kruse er religions- og featureredaktør i Vårt Land. Hun har jobbet i avisen siden 2017, som journalist, kommentator og som nyhetsleder.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter