Vil vise fram kirken i sosiale medier

Svenskene bruker ti millioner mer enn Norge på nettkirke. – Jeg er overbevist om at kirken kunne møtt mange flere mennesker hvis vi hadde hatt flere ressurser, sier prest.

Den svenske religionssosiologen Alf Linderman (t.v.), Ingeborg Dybvig, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet (i midten) og kommunikasjonsleder i Areopagos, Ann Kristin van Zijp Nilsen var blant foredragsholderne i Sigtuna. Nest ytterst til venstre sitter Kai Steffen Østensen.

– Kun fem prosent av medlemmene i Svenska kyrkan synes kirken setter ord på noe som er viktig i deres liv. Det er kanskje ikke så rart, for vi snakker veldig mye om oss selv, forteller Magdalena Widmark, analyseansvarlig i Svenska kyrkan.

Folk eller kirke

Den harde dommen ble lagt frem for de norske kirkerådsmedlemmene på seminar i Sigtuna i Sverige før helgen. Seminaret hadde overskriften «Folkekirken og fremtiden», og handlet om de nordiske folkekirkenes utfordring med å være relevant i en helt ny tid.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP