– LHBT-miljøet bør ikke la politiske eller kommersielle aktører med islamofobe og fremmedfiendtlige holdninger delta i Pride-paraden, sier den homofile, britiske samfunnsdebattanten Amrou Al-Kadhi.
Også norske muslimer opplever islamofobi i LHBT-miljøer.
– Jeg opplever ikke bare sekularitet, men militant ateisme. Det er helt greit at folk ikke vil ha noe med religion å gjøre. Mange skeive har vonde historier og opplevelser med religion. Men vi må ikke generalisere alle på denne måten likevel, sier Thee Yezen Al-Obaide som selv er muslim og homofil.
LES MER: Ber kristne bistandsorganisasjoner involvere seg i Pride.
Militant sekularisme
I Storbritannia raser debatten etter at Amrou Al-Kadhi publiserte et innlegg i den britiske avisen The Guardian. Der tar han et oppgjør med det han anser som diskriminering av muslimer i det skeive miljøet i anledning Pride.
«Under Pride-paraden i fjor, marsjerte flere grupper under banneret «Fuck Islam». Selv om LHBT-personer behandles fryktelig i mange muslimske land, har den militante sekularismen overskygget det at mange skeive muslimer også ønsker å marsjere i Pride», skriver han i avisinnlegget.
Al-Kadhi mener sekularismen i LHBT-bevegelsen er misforstått og eurosentrisk, og lett kan bli muslimfiendtlig. I leserinnlegget peker han på hvordan homofiles rettigheter har blitt en kampsak for mange høyreekstreme partier i Europa i kampen mot islam, og beskriver hvordan det innvandringsfiendtlige Front National har mange homofile velgere i Frankrike.
– Fokuset på sekularisme gjør at Pride presenterer Vesten som det ideelle stedet for LHBT-personer. Det er feil. Den konservative regjeringen her i Storbritannia har for eksempel vært fiendtlig innstilt overfor likestilling for LHBT-personer, sier Al-Kadhi til Vårt Land.
LES MER: Trossamfunn skeptisk til å gå i Pride-paraden.
Føler seg fremmedgjort
Thee Yezen Al-Obaide kjenner igjen mye av det Al-Kadhi sier, og viser til at det også for mange norske muslimer kan være vanskelig å delta i LHBT-bevegelsen.
– Vi føler oss fremmedgjort. Det snakkes mye om inkludering av skeive muslimer, men er de oppriktige i det de snakker om? spør han.
– Opplever du at mange i det skeive miljøet har fordommer mot deg som muslim?
– Ja. Enkelte skeive ateistiske aktivister fra Midtøsten nekter å snakke arabisk med meg, de mener at min arabisk er islamisert, sier Al-Obaide.
Han mener det er viktig at LHBT-bevegelsen i større grad lytter til skeive muslimer.
– Det er flott at LHBT-bevegelsen kjemper for skeive muslimer. Men om bevegelsen skal kjempe for at alle skeive skal kunne være seg selv, må den også ta grep og være veldig tydelig mot islamofobi. Det verste med islamofobi er ikke islamofobien i seg selv, men andres stillhet, sier Al-Obaide.
Også i Norge
Også samfunnsdebattant Nora Mehsen mener kritikken fra britiske Al-Kadhi treffer LHBT-bevegelsen i Norge.
– Skeive mennesker er som alle andre mennesker. Det betyr at man har folk som sitter på islamofobe og antisemittiske holdninger i det norske, skeive miljøet, sier samfunnsdebattant Nora Mehsen.
Mehsen opplever også at mange norske journalister tar for gitt at muslimer er homofobe.
– Det er et kjempestort mangfold blant skeive muslimer. Et av eksemplene jeg får hyppigst av journalister er: «Hvordan tok faren din det da du kom ut av skapet? Det må ha vært veldig vanskelig for deg.» Antagelsen er at fordi han er muslim, er han per definisjon homofob. Det stemmer ikke i det hele tatt, sier hun.
LES MER: India var positive til transkjønnede helt til britene kom.
Kommersialisering
Det er ikke bare militant sekularisme Al-Kadhi fyrer løs imot i leserinnlegget i The Guardian. Ifølge ham er det ikke bare innvandringskritikere som utnytter Pride-paraden. Al-Kadhi mener nemlig at kommersielle aktører utnytter Pride som reklame.
– Jeg tror ikke det hjelper LHBT-bevegelsens sak at flere store selskaper går i Pride-paraden. Mange av selskapene som deltar, gjør det for PR, uten å dele bevegelsens agenda. Et eksempel i Storbritannia er kleskjeden Topshop, som går i Pride, samtidig som de i fjor nektet en transkjønnet mann å gå inn i de kvinnelige prøverommene i butikken, sier Al-Kadhi til Vårt Land.
Han mener det «er altfor enkelt og overflatisk å delta i Pride én dag uten å ha en LHBT-politikk også resten av året.
Nora Mehsen sier hun har et blandet forhold til kommersialiseringen av Pride.
– Det er utrolig flott at Pride vokser hvert år og samler et stort folkelig engasjement, men hva som er initiativ for å tjene penger og initiativ som tar samfunnsansvar er vanskelig å vite. Clas Ohlson donerer overskuddet av inntektene fra salg av Pride-effekter til Amnesty. Så har man andre bedrifter som selger Pride-effekter uten å gi noe til veldedige formål som fremmer skeives rettigheter eller levekår, sier hun.
Mehsen er også kritisk til hotellkjeden Clarion Hotel, som har kjønnsnøytrale toaletter under Pride-uken.
– Det er noe man trenger hele året, ikke bare under Pride. Kampen for likestilling skal skje hele året, ikke bare denne uken, sier hun. Ifølge nettsidene til Nordic Choice blir alle kjedens nybygde hoteller utstyrt med kjønnsnøytrale toaletter.