Nyheter

Kritisk til løfter om moderat islam

Saudi-Arabias kronprins Mohammed bin Salman lover å fremme mer en moderat versjon av islam. Ekspert frykter det bare er tomme løfter.

Etter at Mohammed bin Salman ble utnevnt til ny saudiarabisk kronprins i juni i fjor, har det fremtidige statsoverhodet frontet flere økonomiske, sosiale og religiøse endringer i det strengt konservative landet.

– Vi skal tilbake til der vi var før, et land med moderat islam, som er åpen for alle religioner og til verden, lovte kronprinsen under en investeringskonferanse i oktober, ifølge AFP.

Forrige uke kom også generalsekretæren i Den muslimske verdensligaen, Mohammad Abdulkarim Alissa – som lenge har fungert som en forlenget arm i saudisk utenrikspolitikk – med samme lovnad, ifølge Morgenbladet.

Flere eksperter Vårt Land har snakket med er likevel skeptiske til at den nye linjen representerer et reelt skifte:

– Med wahhabismen har saudiske myndigheter skapt et monster som de ikke har kontroll over, sier Ina Tin, forfatter av boken Saudi-Arabia. Sverdet og stemmene.

LES MER: Ber muslimer boikotte Kaba

Puritansk reformbevegelse

Saudi-Arabia bekjenner seg til det som i vesten er kjent som wahhabisme, en puritansk reformbevegelse i islam som oppstod på 1700-tallet. Ekspert på Saudi-Arabia, Reier Møll Schoder som driver bloggen Den arabiske halvøy, forklarer at wahhabismen er en vestlig merkelapp som saudierne selv ikke vedkjenner seg.

– De mener selv at de følger den riktige formen for islam, sier Schoder.

Ifølge Schoder har Saudi-Arabia spredd wahhabismen til andre steder i verden i et forsøk på å skape legitimitet for sine egen ideer.

– Man kan si litt tabloid at de ikke har skjønt, eller ikke vil skjønne, er at flere kan ha blitt radikalisert av denne retningen og drevet mot terror.

Han tror ikke en mer moderat saudiarabisk tolkning av islam fra den styrende kongefamilien vil ha noen særlig modererende effekt på islamistiske grupperinger.

– Hvis du spør en del muslimer i Midtøsten står ikke Saudi-Arabia så sterkt. Al Qaida og IS er for eksempel sterke motstandere av landet.

Ikke moderat

Ina Tin, som også er seniorrådgiver i Amnesty International, forteller at saudiarabiske myndigheter på 1970-tallet forsøkte å modernisere landet. Forsøket resulterte i et tilbakeslag fra landets konservative miljøer. I 1979 okkuperte flere hundre religiøse opprørere moskeen Al-Haram som omgir islams helligste sted, Kaba. Myndighetene måtte få hjelp av den franske fremmedlegionen for å drive ut opprørerne.

Etter angrepet gikk myndighetene inn for en mer konservativ tolkning av islam for å demme opp for religiøs ekstremisme. Med ordet «moderat» tror derfor Tin at kronprinsen sikter til årene før 1979.

– Saudi-Arabia har aldri fulgt noen moderat versjon av islam. Deres versjon oppstod på 1700-tallet, og siden gang har herskerne brukt tolkningen for å holde befolkningen på plass. Man krever at undersåttene viser absolutt lydighet uansett hvor undertrykkende herskeren er. Det er et krav som har vært der hele veien. Det finnes ikke noen moderat forståelse av islam i det wahhabistiske prosjektet, sier hun.

Ifølge Tin er det derfor trolig snakk om kosmetiske endringer i saudiarabisk islam, heller enn reelle.

– Utdanningssystemet og skolebøkene dyrker motsetningene mellom «oss» og «dem». Det gjelder ikke bare islam mot andre religioner, men også mot andre islamske retninger, slik som sjiamuslimer. Det er det som er det farlige arvegodset fra Saudi-Arabia. Før det blir endret vil ikke praten om moderasjon få stor betydning. Det er en stor samfunnsendring som tar tid, sier hun.

Ideologisk eksport

Saudi-Arabia har lenge vært under anklager for å danne grobunn for islamistisk terror gjennom sin eksport av wahhabismen til andre land.

Tin kjenner selv ikke til at saudiske aktører har direkte økonomiske investeringer i Norge.

– Men det er digital påvirkning fra Islam Net og andre grupper. Mange unge søker svar på religiøse spørsmål i saudiske fatwaer. Og jeg har ikke sett noen som har tatt til ordet for at det har skjedd noen endringer der så langt.

Hun påpeker likevel at wahhabismen er «godt plantet» i mange miljøer i verden, også i Norge.

– Dersom de saudiarabiske reformene går dypt nok, og de tør å si at de har hatt en feil tolkning av det islamske budskapet, kan endringsprosessen få vind i seilene.

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter