Den østerrikske juristen er i Oslo for å fortelle om kampen han reiste mot Facebook fordi han så at selskapet brøt europeiske personvernlover. Forbrukerrådet har invitert ham til sitt seminar i dag med tittelen «Dine data er til salgs».
Selv mener Max Schrems det handler om å gjenreise respekten for loven. Som student var han et år i USA og så hvordan mange av IT-folkene som jobber i de store, amerikanske internettselskapene ikke brydde seg om lover og regelverk. Alt handlet om innovasjon og å finne på noe nytt som kunne selge.
– Dette handler ikke bare om vern om privatlivet, men om demokrati og om et samfunn skal styres etter lover, sier Schrems.
LES MER: – Selvsagt har vi noe å skjule, vårt eget privatliv
Som mafiaen
Han understreker at det er helt grunnleggende i demokratiet at vi har lover som er regler vi som samfunn er enige om å følge. Mange av de digitale selskapene som Facebook, Google, Apple og Microsoft, er multinasjonale og produktene deres brukes over hele verden. Under hvilket lands lover og regler hører da for eksempel en skylagringstjeneste? Det landet der den brukes, eller der serveren står, eller der hovedkontoret til selskapet ligger? Hvis disse selskapene mener at det de holder på med, er hevet over lovene, har vi et problem, mener Max Schrems.
– Hvis vi har lover og regler, har vi også en mulighet til å stille spørsmål ved dem og arbeide for å endre regler som vi er imot, sier han.
Schrems mener at mange av teknologiselskapene nærmest driver forhandlinger om lovene skal følges når de diskuterer dette med journalister og politikere.
– De kan si sånne ting som: «Jo, men vi er et multinasjonalt selskap, skjønner du. Vi kan ikke følge 200 forskjellige lover i alle landene vi er i». Men da må vi kunne si: «Det må dere faktisk. Vil dere være på vårt marked og tjene penger her, må dere følge reglene».
Den østerrikske juristen trekker fram et sitat han synes understreker poenget hans. Overnattingsselskapet Airbnb støtte på et sett av kontrollregler, og prøvde seg med å argumentere med at de var et innovativt selskap, og de som påla disse reglene var imot innovasjon.
– Da fikk Airbnb til svar: «Å bryte loven er ikke innovativt. Slik dere definerer dette, er mafiaen det mest innovative som finnes».
LES OGSÅ: Mener Snowden kjemper for fred
Samordne
Schrems mener at problemene må angripes fra flere sider. Han tror det vil være viktig at vi prøver å samordne reglene for personvern og datahåndtering så mye som mulig. De 28 landene vil ikke bli enige om absolutt alt, men kan de ble enige om noe, vil det være enklere å forholde seg til for selskapene. Samtidig mener han at kommunikasjonen på internett på en eller annen måte må splittes opp slik at selskaper både må betale skatt nasjonalt og følge lover og regler nasjonalt. Dessuten mener han at det må utvikles selskapsstandarder som holder seg innenfor reglene.
29-åringen understreker at man ikke kan forvente at den enkelte brukeren skal ta ansvar for personvern og datasikkerhet.
– Vi må ha noen eksperter som tar seg av det. I et samfunn som vårt som er så sammensatt og der folk har mye annet å forholde seg til, har man som enkeltperson ingen sjanse til å forstå alt dette. Det er viktig at folk er klar over problemene, men det er ikke nok, sier Schrems.
Starte organisasjon
Han arbeider nå for å få til en europeisk organisasjon som skal ivareta personvern og datasikkerhet på forbrukeres vegne. Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, er helt enig i at en slik organisasjon trengs.
– Vi trenger mer samarbeid på tvers av grenser. Vi støtter ideen og håper han får det til.
Myrstad mener det Max Schrems har gjort, er ekstremt viktig, men at det krever mye å kaste seg ut i en slik fight.
– Han har brukt fem år av livet sitt på dette, sier Myrstad.