Etter aktiv valgkamp på sosiale medier ble Henrik Stubkjær biskop i Folkekirken i Danmark og Martin Enstad leder i Presteforeningen. Inspirert av deres suksess har en norsk bispenominert for første gang laget en facebook-side, produsert videosnutter og annet materiale for å profilere seg i valgkampen.
– Jeg vet at jeg tar en sjanse. Det har ikke manglet på advarsler om å passe meg for Janteloven, og gode råd om at dette kan virke mot sin hensikt. Men jeg har valgt å ta i bruk vår tids nye virkemidler, sosiale medier. Det hadde ikke skadet om flere bispekandidater hadde våget å presentere seg selv på denne måten, sier Lalim.
Prosten på Romerike, som gjerne vil bli biskop i byen og fylket der han bodde som barn og ungdom, informerte tidlig de fire andre nominerte om sitt engasjement på internett. Ingen av de fire konkurrentene, Ivar Braut, Helge S. Gaard, Bård Mæland og Sigrid Sigmundstad, har innvendinger mot det Lalim har gjort.
MER OM LALIM: – Jeg kan være nokså snill og i overkant demokratisk
Valgkamp?
– For meg kan de kandidatene som vil, drive aktiv valgkamp. Jeg har ikke tenkt å gjøre det selv. Men jeg har delt intervjuer i media som har vært med meg, på min facebook-profil. Ellers er det kanskje litt forskjell på oss som har vår tjeneste i bispedømmet og er synlige på den måte, og de som ikke har sin tjeneste her, sier Helge Gaard, prost i Karmøy.
Bård Mæland peker på at Lalim gjør noe ingen annen bispekandidat før har gjort. Han«synes det er flott at man tar i bruk de medier som er for hånden». Men Mæland er i usikker på effekten, og har for egen del «vurdert det som greit å ha en moderat tilnærming til bruk av sosiale medier».
Mæland rykket ut med en kronikk i regionavisen Stavanger Aftenblad et par dager etter bispenominasjonen, «for å tydeliggjøre min posisjon».
MER OM BISPEVALGET: Fra fotballsjef til biskop?
– Ulik logikk
– Jeg opplever nok at det er to litt ulike logikker som kan komme til å kollidere ved utstrakt bruk av sosiale medier. Mens noen etterspør tydelighet og synes det er veldig bra at kandidater tar nye medier i bruk og kommer mer frempå, vil andre være opptatt av at man ikke skal stikke seg for mye fram. De vil ha seg frabedt at et bispevalg ender opp med valgkamp. I Norge har vi i liten grad sett valgkamptakter med kandidatene som aktører, sier Bård Mæland, og tilløyer:
– Jeg tror det er omdømmet og ryktet man har før man blir kandidat som er det tyngste argumentet for om man når opp eller ikke i avstemningen eller hos de stemmeberettigede.
MER OM BISPEVALGET: Tror kirken i Rogaland er mindre prestestyrt
Verktøy og kanal «Jeg ønsker at denne siden skal være et verktøy og en kanal for å kunne kommunisere med dere som hører til i Stavanger bispedømme», skriver Lalim på sin bispekandidat-facebookprofil.
Lalim erkjenner at han er den av de fem nominerte som er minst kjent i Stavanger bispedømme. Det er noe av grunnen til at han har valgt å bruke nye medier mer offensivt enn noen bispekandidat har gjort før.
Torstein Lalim presiserer at hans poeng ikke er «å fremheve mitt kandidatur på bekostning av de andre, bare å presentere seg selv. Jeg er beæret av å være i slik heat med fem jevnbyrdige kandidater. Jeg er del i en offentlig presentasjon jeg opplever som ryddig og lite polemisk, sier han.
Lalim sier at han har latt seg inspirere av hvordan Martin Enstad brukte sosiale medier i sin valgkamp for å bli leder i Presteforeningen og hvordan Henrik Stubkjær, tidligere generalsekretær i Folkekirkens Nødhjelp, profilerte seg på internett foran bispevalget i Viborg stift i Danmark.
MER OM BISPEVALGET: Derfor er det bare én kvinne blant de nominerte
– Lalim viser vei
– Lalim viser vei for en ny måte å presentere seg som bispekandidat. Det geniale med sosiale medier i all valgkampsammenheng er at man når bredt ut og får mulighet til direkte kommunikasjon med stemmeberettigede, sier Enstad.
Biskop Henrik Stubkjær sier at alle de fire bispekandidatene til Viborg opprettet nye Facebook-sider i anledning valget. Men Stubkjær mener han brukte sosiale medier mer gjennomtenkt, systematisk og profesjonelt enn de andre.
– Det var livlig trafikk og stort engasjement på Facebook. Vi oppnådde et godt samspill mellom de trykte og elektroniske medier, og jeg opplevde at valgkampen foregikk på en sober måte. Jeg er glad for å høre at en norsk bispekandidat gjør det samme som jeg gjorde. Som kirke må vi være på de plattformer der folk er, hvis vi skal få dem i tale, sier Henrik Stubkjær.