– Jeg fordømmer angrepet i Orlando, uten forbehold. Det er en selvfølge. Men likevel må det absolutt fremdeles være lov å mene at religionen min sier at homofilt samliv og andre ting er feil, sier Basim Ghozlan, leder for Det islamske forbundet og tidligere styremedlem i Islamsk råd Norge.
Ghozlan mener det i utgangspunktet er feil å si at angrepet i Orlando forrige søndag hadde med noe med islam å gjøre, selv om gjerningsmannen skal ha sverget ed til terrorgruppen ISIL.
– Det betyr ikke at dette var et muslimsk angrep på homofile. ISIL er i krig med alle, også andre muslimer og har sprengt moskeer, sier forstanderen.
Grusomme hendelser forandrer uansett ikke teologien, mener han.
– Om ISIL angrep en bar der folk drakk alkohol, skulle jeg da plutselig ikke kunne si at Koranen sier at det å drikke alkohol er feil? spør Ghozlan oppgitt.
LES OGSÅ: – Ingen kamp mellom mitt muslimske og mitt lesbiske jeg, sier Nora Mehsen
Over natten
Ingeborg Midttømme, biskop i Møre, synes det er vanskelig å si at homofilt samliv er i tråd med Guds ord. Hun understreker at teologer som jobber med skriftlige kilder, enten det er Bibelen eller Koranen, ikke bare kan skifte standpunkt til teksten fordi teologi misbrukes, selv om drapene i Orlando har gjort inntrykk.
– Men over lang tid tror jeg slike hendelser som disse grusomme drapene i Orlando kan være med å påvirke teologien. Men det skjer ikke over natten, sier Midttømme.
Hun mener dette ikke er tidspunktet for noen debatt om teologi og homofilt samliv.
– Etter en slik forferdelig tragedie må vi som religiøse ledere løfte frem menneskeverdet. Vi må vektlegge at alle er like mye verdt uansett, at alle er elsket av Gud uansett og at alle skal behandles med respekt, sier hun.
LES OGSÅ: Homofile i Norge kjente frykten på kroppen etter terroren
Fore andre
I Vårt Land lørdag utaler Frode Kinserdal, tidligere leder i Åpen kirkegruppe, at homofobi først og fremst er et menneskelig trekk, men at det har vært lettere å holde på slike holdninger i religiøse miljøer. Han understreker at religiøse ledere har et spesielt ansvar:
– Religiøse ledere må erkjenne at de har makt i form av hvilke ord de bruker, og i verste fall også et medansvar for handlinger som den i Orlando, sa Kinserdal i intervjuet.
Ghozlan, som selv mener Koranen sier homofilt samliv mellom to av samme kjønn er galt, mener Kinserdal har delvis rett.
– Som religiøs leder må man være bevisst på at man ikke skal skape skiller og hat i samfunnet, ikke bedømme enkeltmennesker eller dehumanisere grupper, sier Ghozlan.
Det gjelder ikke bare for muslimer, men for alle, understreker han, og peker på 22. juli.
– Anders Behring Breivik ble fôret av høyreradikalt tankegods. De som hadde skrevet de tingene han ble inspirert av, hadde kanskje ikke tenkt at det kunne føre til en slik massakre, men det viser at man har ansvar for hvordan det man sier blir oppfattet, sier han.
LES KOMMENTAREN: All religiøs motstand mot homofili kan ikke skjæres over én kam.
Fyre opp
Espen Ottosen, informasjonsleder i Misjonssambandet, mener hendelsene i Orlando også bør få folk til å vurdere sitt ordvalg mer når de snakker om homofili. Selv mener han homofilt samliv ikke er i tråd med Bibelen.
– Men det er mange andre synder som er verre, og jeg synes mange kristne snakker om homofili på en måte som kan fyre opp under fordommer og være ødeleggende. Det burde man bli mer bevisst på, sier han.
Dessuten må man alltid skille mellom etikk og det å angripe andre, mener Ottosen.
– Det er ikke greit å behandle homofile dårligere enn andre.
Mennesker
Kebba Secka, fungerende styreleder i Islamsk Råd Norge, er enig.
– Uansett hva man mener om teologien og homofili, så må man kunne samarbeide og møte mennesker på en bra måte, uansett legning, sier Secka.
LES OGSÅ: Slik blir homofile behandlet verden rundt
Feil angrep
Basim Ghozlan opplever det som problematiske at mange kobler angrepet til islam. Han mener det gjør at mange fremstiller homofile muslimer som tikkende bomber.
– En del uttaler seg på en måte som gjør at det høres ut som alle muslimer som er homofile, må slite med en indre konflikt, mellom sin tro og legning. Da høres det ut som om de når som helst kan smelle slik som gjerningsmannen i Orlando. Slik er det ikke, sier Ghozlan.
Det er ikke umulig å være muslim og homofil mener han, selv om han tolker Koranen slik at homofilt samliv er galt.
– Å være muslim handler om å tro. Det daglige livet, praktiseringen av troen, kommer som nummer to, sier han.
Han understreker at det er mange andre ting enn homofilt samliv som Koranen mener er feil, som å unnlate å be sine fem daglige bønner.
– Om man tror, så er man muslim uansett. Så må man velge hvor strengt man vil følge Koranen, sier Ghozlan.