Nyheter

Nå ruller bibelbussene

I dag begynner busser med bibelreklame å rulle i hovedstaden. Human-Etisk Forbund liker det ikke.

– Vi har ikke tradisjon for å bruke reklame for å misjonere og påvirke folk til livssyn i Norge. Dette har ikke noe i det offentlige rom å gjøre, sier HEFs generalsekretær Kristin Mile om Bibelselskapets busskampanje de neste to ukene.

– Dette er ingen uventet reaksjon fra Mile. Hun og jeg har nok prinsipielt forskjellig syn på religiøs tros posisjon og rolle i det offentlige rom. Troen er ikke en privatsak; det ligger til troens karakter at den ikke er privat, bemerker generalsekretær Ingeborg Mongstad-Kvammen i Det Norske Bibelselskap.

LES OGSÅ: Bussene i Oslo skal kjøre rundt med bibelvers

Forspill til bibeljubileum

Som et forspill til Bibelselskapets mangfoldige 200-årsjubileumsmarkering i Oslo den siste helgen i mai, skal utvalgte bibelsitater klistres opp på trikker og busser i hovedstaden i en storstilt reklamekampanje.

– Det skal ikke være mulig å reise til Oslo sentrum på de mest brukte transportmidlene uten å bli eksponert for bibeltekst, sier Mongstad-Kvammen.

– Det regjeringsoppnevnte Stålsett-utvalget var tydelige på at det livssynsåpne samfunnet også må tåle når religiøs tro uttrykkes i det offentlige rom. Vår reklamekampanje blir en interessant test på om Oslo og Norge klarer å være et livssynsåpent samfunn, sier Ingeborg Mongstad-Kvammen.

LES OGSÅ: Hinduen og humanetikeren sier ja til bibelbusser

– Dårlig test på livssynsåpent samfunn

Bente Sandvig, fagsjefen i Human-Etisk Forbunds ideologi- og livssynsavdeling, var nestleder i Stålsett-utvalget.

– Er du enig med Bibelselskapets generalsekretær i at reklamekampanjen er en test på om Oslo og Norge klarer å være et livssynsåpent samfunn, Sandvig?

– Jeg synes ikke dette er en god case på om vi har fått til det livssynsåpne samfunnet. I Stålsett-utvalget la vi vekt på at levende mennesker med budskap om religion og livssyn skal være til stede på torg og steder. Jeg opplever det å kjøpe seg reklameplass for å få fram et trosbudskap, som noe annet. Men jeg protesterer ikke mot kampanjen. Det har med ytringsfrihet å gjøre, og Bibelselskapet får bruke pengene til det de vil. Det skal ikke være forbudt å misjonere eller å komme med ytringer som folk som meg ikke liker.

– Kristin Mile uttaler til fritanke.no, HEFs egen nettavis, at «dette har ikke noe i det offentlige rom å gjøre». Er du enig med generalsekretæren?

– Jeg sier ikke som henne at dette ikke har noe i det offentlige rom å gjøre. Vi har jo i Norge tradisjonelt vært strenge med politisk og livssynsmess reklame i offentligheten. Jeg tenker at dette må folk – og nå Bibelselskapet – gjøre som de vil med. Men hvis jeg var i deres sted, ville jeg brukt pengene på noe annet enn en slik reklamekampanje, svarer Bente Sandvig.

Hennes generalsekretær, Kristin Mile, presiserer også overfor fritanke.no at hun ikke ønsker forbud mot en kampanje som den Bibelselskapet nå skal gjennomføre.

LES OGSÅ: 600 britisk busser skal ikles reklame for Allah

– For misjonerende!

– Men jeg synes godt de kunne ha markedsført seg annerledes, og ikke på en så misjonerende måte, sier Mile.

Generalsekretær Ingeborg Mongstad-Kvammen i Bibelselskapet anbefaler Mile «å vente å se på kampanjen, for vår intensjon er ikke å være misjonerende».

– Vi håper at bibeltekstene skal være til ettertanke for alle reisende, uavhengig av religiøs tro. Derfor har vi valgt ut tekster som vi tenker at alle uavhengig av trostilhørighet vil kunne tenke at det er godt å reflektere over.

– Også for humanetikere?

– Ja, jeg håper de blir opplevd som en god opplevelse for alle reisende, svarer Mongstad-Kvammen.

«Så klart, de viser fram kun de uskyldige og fine versene», påpekte Det norske hedningssamfunn på Facebook-siden sin, etter at Vårt Land skrev om bibelkampanjen.

– Vil utfordre og overaske

– Vi håper å utfordre og overraske litt også, repliserer bibelgeneralen.

– Ett av bibelsitatene på store flater på utsiden utenpå Oslo-busser vil være spørsmålet fra Salmenes bok: «Hvor skal min hjelp komme fra?», med underteksten: «På innsiden får du svaret».

Blant de andre sentrale bibelsitatene utenpå busser og på reklameplakater inne i busser, trikker og t-baner er «Elsk deres fiender», «Kle dere i kjærlighet» og «Jeg er veien».

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Nyheter