Nyheter

– Islam kommer alltid dårlig ut i undervisningen

Foreldre reagerte sterkt da en kristen friskole trakk frem ulikheter mellom Muhammed og Jesus. Religionsviter Suzanne Anett Thobro mener negativ fremstilling av islam skjer i hele Skole-Norge.

I en religionstime for 7. trinn delte læreren ved den kristne friskolen Danielsen barne- og ungdomsskole på Sotra ut et ark som listet opp forskjeller mellom Muhammed og Jesus.

– At dette skjer overalt betyr ikke at det er uproblematisk, men det blir feil å fokusere på at dette skjedde på en kristen skole, sier Suzanne Anett Thobro, stipendiat i religionsvitenskap ved Universitetet i Tromsø.

– Ikke et kristenskoleproblem

På arket står det blant annet: «Begge møtte en blind mann, og en kvinne ble grepet i hor. MEN: Jesus helbredet mannen og tilga kvinnen. Muhammed overså mannen og fikk kvinnen drept». Det står også: «Muhammed spredde islam med krig, mens Jesus vendte det andre kinnet til og døde for våre synder».

– Å sammenligne religioner er ikke et problem knyttet til kristne privatskoler. Jeg ser at flere kommenterer at ateisme er løsningen, men å sammenligne religionene er helt vanlig og veldig typisk for religionsfagene, sier Thobro og legger til:

– Kristendommen var lenge ansett som det beste alternativet i Norge, mens det nå er en god nummer to etter humanisme. Buddhisme regnes som bra, mens hinduisme er sett på som litt rart. Islam har lenge vært den religionen det har vært knyttet vold og konflikt til. I lærebøkene ser vi at islam har kommet dårligst ut av sammenligninger.

– Slagside mot islam

Lill-Christine Onstad er mor til en 12 år gammel gutt på 7. trinn ved skolen.

– Jeg synes det er hårreisende at de bruker frykt for islam i undervisningen på denne måten, uttalte hun til VG.

Thobro roser foreldrene som reagerte.

– Punktene som er plukket ut og listet opp, er valgt for å gjøre forskjellene så store som mulig, og det er en tydelig slagside mot islam der kristendommen regnes som best. Det er også drøyt at dette skjer i undervisningen på en barneskole. Dersom det var valgt ut andre ting fra Bibelen og Koranen, ville vi fått et annet resultat.

Selbekk: – Helt fint

Sjefredaktør Vebjørn Selbekk i Dagen synes imidlertid at sammenligningen er «utmerket».

– Jeg har ikke funnet noe i dette dokumentet som ikke er sant. Jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over, sier Selbekk til KPK.

– Fakta er at islam er den eneste verdensreligionen som har en voldsmann som leder. Det er fakta at Muhammed brukte vold, mens Jesus snakket om å elske sine fiender.

– Problematisk holdning

– Selbekk har en problematisk holdning når han sier at det som er valgt er sant. Hva man velger å sammenligne er ikke nøytralt. Disse elevene skal ut i verden og møte andre med tilknytting til disse religionene, og da er det problematisk at de har med seg slike holdninger som denne undervisningen la opp til, sier Thobro.

Hun får støtte fra Sissel Undheim, førsteamanuensis religionsvitenskapelig fagdidaktikk ved Universitetet i Bergen.

– Dette er problematisk. Det hjelper ikke at Selbekk argumenterer med at det er sant. Troende vil gjerne fremheve sin identitet basert på hva som skiller dem fra de andre, men religionsopplæringen er lagt opp til å fremme respekt og toleranse. Forkynnelse skal ikke forekomme, sier Undheim.

– Ikke underlagt nøytralitet

Rektor Frode Monstad har beklaget at arket ble delt ut i en undervisningstime, og sier det ikke vil skje igjen. Selbekk mener rektoren ikke har noe å beklage.

– En privatskole er ikke underlagt den samme nøytralitetstanken som den offentlige skolen, sier han til KPK.

Vårt Land anbefaler

1

Mer fra: Nyheter