Vil lagre mye mer data om elevene

Elever kan i framtida få karakter på hvordan de takler følelser, men utvalget bak forslaget har ikke tenkt på personvern.

Hvis skolene bruker digitale verktøy til å lage svært omfattende analyser av e levene, kan det krenke elevenes integritet, mener Datatilsynet.
Publisert Sist oppdatert

Tidligere i høst la Ludvigsen-utvalget fram sin utredning Fremtidens skole. Utvalget foreslår hvordanskolen kan fornyes for å møte behovene i arbeids- og samfunnslivet. Noen av forslagene innebærer at mer data samles inn om elevene, både hvordan de jobber og hvilke sosiale og emosjonelle ferdigheter de har.

Datatilsynet synes det er problematisk at utvalget ikke sier hvilke følger dette får for elevenes personvern. I sitt høringssvar advarer Datatilsynet, og mener at noen av forslagene kan krenke elevers integritet.

«Eksempler på måter en persons integritet kan krenkes, er at opplysninger som registreres av det offentlige ikke gir et riktig bilde av den opplysningene gjelder», skriver Datatilsynet.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP