Nyheter

Verdens kirker stenger for homofile ekteskap

Lutherske kirker går i spissen for åpnere holdning til homofile.

Vårt Land har kartlagt status i homofilidebatten i kirker rundt i verden.

En rekke kirkeledere Vårt Land har snakket med bekrefter hovedbildet:

• Protestantiske kirker i Norden og andre deler av Nord-Europa, USA og Canada er de eneste som hittil har utarbeidet ritualer for at to av samme kjønn kan få gifte seg i kirken.

• I Afrika og Asia er det generelt en avvisende og til dels aggressiv holdning til homofilt samliv.

• Lutherske kirker går i spissen for mer liberale holdninger.

LES OGSÅ: Åpen kirkegruppe sier nei til biskopenes forslag

Ingen norsk spesialøvelse

I høstens kirkevalg var kamp for at likekjønnede skal få gifte seg i kirken en viktig årsak til at rekordmange gikk til valgurnenene. Alt tyder på at Den norske kirke om kort tid til vedta en ekteskapsliturgi som også omfatter homofile og lesbiske.

Ingen må tro at homofilidebatt er en spesialøvelse for norske lutheranere:

– Mange kirker arbeider med spørsmål om homofili og hvordan man skal forholde seg til homofile som vil bo sammen, sier generalsekretær Olav Fykse Tveit i Kirkenes Verdensråd (KV) til Vårt Land.

Det er fram til nå et meget lite antall kirkesamfunn som har innført kirkelig vigsel av likekjønnede.

– Men kirkene som prinsipielt har åpnet for homofilt samliv har nok til sammen 70-80 millioner medlemmer, sier Fykse Tveit.

KV er verdens største felleskirkelie organisasjon og samler 340 kirkesamfunn i mer enn 120 land. Men Den katolske kirke og en rekke pinsekarismatiske og evangelikale kirker er ikke med i KV.

LES MER: Norske signaler om kristne i midtøsten, kan få andre til å følge etter, sier Olav Fykse Tveit

En av tre tilhører kirker

Nesten en tredjedel av verdens befolkning tilhører et kristent trossamfunn. Omtrent halvparten av dem er katolikker. 12 prosent tilhører ortodokse kirker, mens de resterende er tilknyttet ulike protestantiske kirker.

Den katolske kirke og de ortodokse kirkene åpner ikke for noen form for velsignelse av homofile. Det samme gjelder i de fleste pinsekarismatiske og vekkelseskristne sammenhenger.

I de andre større «kirkefamiliene» i verden – anglikanerne, metodistene og lutheranerne – foregår det krevende debatter om homofilt samliv.

Særlig tilspisset har uenigheten vært i det verdensvide fellesskap av kirker i den anglikanske tradisjon. Der er det noen vestlige kirker som har åpnet for homofilt samlevende prester og likekjønnede vigsler, mens andre kirker og kirkeledere ser på dette som utslag av «et falsk evangelium» og «Vestens åndelige forfall».

Global trend

Familiesplittelsen på anglikansk kirkemark gjenspeiler to tydelige, generelle trender i den globale kristenheten:

• Styrkeforholdet i kirkene forskyves mot sør.

• Kristne i sør og øst har en mer tradisjonell tolkning av evangeliet enn kristne i nord og vest.

Benestad: – Frontkollisjon

– Hvis Den norske kirke vedtar en lære som frontkolliderer med Bibelens budskap om ekteskap, familie og barn, bør ingen undre seg over at Den norske kirke kommer i utakt med nesten alle andre kirkesamfunn, sier Øivind Benestad, talsmann for Levende Folkekirke og stiftelsen MorFarBarn.

Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke mener at bildet er mer sammensatt enn man kan få inntrykk av:

– Det er ingen tvil om at homofilispørsmålet er en økumenisk verkebyll, og kommer til å være det i mange år fremover. Men jeg opplever at man i mange av verdens kirker snakker mindre anspent og konfliktfylt om temaet. Før var det for eksempel blant afrikanske kirkeledere en tendens til fortielse og utsagn om at «dette angår ikke oss». Nå er det en økende erkjennelse av at dette er en tematikk som angår alle kirker, sier Hagen Agøy.

LES MER, OG DISKUTÉR: «Bispemøtets uttalelse er uklar og utilstrekkelig»

Hagen Agøy: – Ikke marginalt fenomen

Hun vil ikke bruke begrepet «marginalt» om hvor få kirker som per i dag har åpnet for likekjønnede ekteskap.

– Jeg synes det blir litt feil å bruke kjøttvekt på hvor mange medlemmer det er i kirkene som har åpnet opp for ny praksis. Dette er en debatt som holdes varm i mange kirker, og endringer har blant annet skjedd i store kirkesamfunn som er viktige i økumenisk samarbeid, sier generalen i Den norske kirkes «departement» for utenriks- og mellomkirkelige saker.

Brudd mellom kirker

Øivind Benestad peker på at homofilivedtak som for eksempel Svenska kyrkan og den største lutherske kirken i USA, ELCA, har fattet, har fått store økumeniske konsekvenser.

– Etter at Svenska kyrkan innførte likekjønnet ekteskap, anerkjenner ikke lenger Den russisk-ortodokse kirke dåp utført i Svenska kyrkan. Mekane Yesus-kirken i Etiopia, verdens største lutherske kirke, har av samme årsak brutt med den lutherske folkekirken i Sverige.

LES MER: Dansk misjon frykter brudd med Mekane Yesus

– Dette viser at ekteskapsteologien går helt ned på grunnfjellet i disse kirkenes teologi. Flere lutherske kirker i Europa og Afrika har også brutt med Svenska kyrkan på grunn av ekteskapsteologien, sier Benestad.

Generalsekretæren i Kirkenes Verdensråd, Olav Fykse Tveit, legger ikke skjul på at uenighet om samliv og samlivsordninger er problematisk i relasjonene mellom kirker.

Men han peker også på at mange kirkesamfunn er utfordret fordi det innad i kirker ofte er svært delte meninger.

– En del kirker er i en fase som ligner på situasjonen i Den norske kirke: Man spør hvordan det i en og samme kirke er mulig i praksis å leve sammen med to ulike syn. KV prøver å bidra til å skape trygge rom der mennesker og kirker kan snakke sammen på en god måte om disse temaene, sier Olav Fykse Tveit.

Jan Arild Holbek

Jan Arild Holbek

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Nyheter