- Formålet er å informere saklig og nøkternt om betingelsene i Danmark, som regjeringen er i full gang med å stramme inn på, skrev utlendings- integrasjons- og boligminister Inger Støjberg på sin Facebook-side.
I annonsene står det at sosiale ytelser til nyankomne flyktninger reduseres med opptil 50 prosent. Det opplyses også om at de med midlertidig oppholdstillatelse ikke vil ha mulighet til å få familien sin til Danmark i løpet av det første året. Og det understrekes at avviste asylsøkere vil bli sendt ut av landet raskt.
Stort engasjement
Ifølge nettavisen Altinget.dk har annonsene kostet ca 250.000 kroner. Det skriver Aftenposten.
Saken vekker stort engasjement på minister Støjbergs Facebook-side.
«En av de største humanitære katastrofer i nyere tid, og vår regjerings svar er å rykke inn annonser. Det er en parodi», skriver en motstander og får mange hundre «likes».
Andre igjen støtter regjeringens annonser.
Motannonse
En Facebook-gruppe har lansert en motaksjon og samlet inn 200.000 kroner. De har laget sin egen annonse, som stod på trykk i mandagens The Guardian i Storbritannia.
«Kjære medmenneske, det finnes en annen stemme i Danmark – en stemme, som representerer fred, solidaritet og menneskelig anstendighet», skriver de.