– Tanken om at en nasjon er særlig beskyttet av Gud, henger sammen med tanken om at USA er det lovede land. Det har vært en stor retning i USA helt fra 1600-tallet, forteller Bjørn Are Davidsen.
Han er forfatter og sivilingeniør og har blant annet skrevet bøkene Da jorden ble flat – mytene som ikke ville dø.
Denne uken har boka 22. juli-profetien av Jeremy Hoff fått enorm oppmerksomhet. Bokens hovedbudskap er at Gud tillot 22. juli-terroren. Norge generelt og AUF spesielt, ble rammet på grunn av sin anti-israelske politikk. Flere lokale ledere i Partiet De Kristne har støttet boken.
LES OGSÅ: – Gud tillot 22. juli-massakren
– Truer med at det vil gå oss ille
Dette er tankegods som er importert fra USA, mener Davidsen. Tilhengerne hevder at nasjoner som USA står under Guds beskyttelse og at hvis disse gjør noe galt, vil Gud trekke tilbake denne velsignelse. Resultatet er at katastrofer og ulykker vil ramme landet.
– Det nye er at man har begynt å bruke dette politisk. Man snakker om ugudelige presidenter som Obama og truer med at man må stemme slik de vil, ellers vil det gå ille med landet siden USA står under Guds dom, forklarer han.
Hevder orkan var straff for utsvevende liv
Katarina-orkanen som rammet New Orléans i 2005 er en av de katastrofene forklares som Guds straff av amerikanske pastorer. TV-predikanten Pat Robertson har antydet at orkanen var en straff for USAs abortlovgivning, mens megakirkepastoren John Hagee koblet katastrofen til en homoparade som skulle blitt holdt i byen få dager etter orkanen.
– Jeg tror at New Orléans var blitt så syndig at Gud ikke tålte mer, og at innbyggerne derfor mottok Guds straff, sa pastoren året etter orkanen.
LES OGSÅ: – Jordskjelv er advarsel fra Gud
– Norge spesielt velsignet
De siste årene har også Norge «havnet på listen» over nasjoner som har et særskilt forhold til Gud. I enkelte miljøer har dette gått så langt som at nordmenn skal være direkte etterkommere av Israels tapte stammer.
Davidsen kan ikke skjønne hvorfor Gud skulle være særlig opptatt av nasjonsgrenser – tilfeldige historiske konstruksjoner.
– Det er ingen bevis for at Gud skulle ha noen særlig interesse for Norge eller andre nasjoner. Det er nærsynt, navlebeskuende og nasjonalsjåvinistisk. Teorien svikter på alle felt, teologisk, empirisk, etisk og logisk, sier han.
LES OGSÅ: De Kristne-topp trekker seg etter 22. juli-uttalelser
– 22. juli skyldes Israel-fiendtlighet og avkristning
Jeremy Hoff er ikke den første som kobler 22. juli-terroren til Guds straff:
Allerede 24. juli 2011 hevdet toppkandidat for Kristent Samlingsparti i Oslo at terrorhandlingene to dager før, skyldtes at Guds velsignelse var tatt bort som følge av at Arbeiderpartiet har vært med på å avkristne Norge. Kristent Samlingsparti ble i vår tatt inn i Partiet De Kristne.
I 2012 hevdet foredragsholder Per Haakonsen at Utøya og Aleksander Kielland-ulykken kan knyttes til Israel-fiendtlige holdninger i Norge.
– Ser mønstre som ikke finnes
– Denne typen miljøer bruker ulike dramatiske hendelser for å fremme sine egne poenger. De kobler ting og ser mønstre som ikke finnes og bruker det for å underbygge sin teologi. Det kan virke som en kynisk utnyttelse av andres katastrofer, sier Davidsen.
Han mener Jeremy Hoff og hans likesinnede bare ser det de vil se.
– Hvis vi ser bort i fra 22. juli-terroren, har Norge i de litt over 20 årene etter Osloavtalen gikk inn for en tostatsløsning i Midtøsten, blitt «velsignet» med en enorm velstandsvekst, sier Davidsen.
– Ville ikke skapt avsky
Davidsen har større tanker om hvordan Gud ville advart nordmenn om at vi var på ville veier.
– Hvis Gud ønsket å advare oss på noen måte, hadde han nok vært veldig mye mer tydelig enn en profeti gitt ut i bokform fire år etter. Han ville også advart oss slik at det ikke førte til avsky mot ham, slik denne boken om 22. juli-terroren gjør, sier han.
Det ondes problem
Siden Gud er allvitende vil han vite om alt som skal skje, og siden han er allmektig må han derfor tillate alt som skjer – dermed også katastrofer og ulykker. Det hevder støttespillere til 22. juli-profetien.
– Dette er ikke god teologi, mener professor ved Menighetsfakultetet Atle Ottesen Søvik.
Han er ekspert på «Det ondes problem» – paradokset at en god, allvitende og allmektig Gud tillater at det skjer ondskap.
– Blant de som arbeider med Det ondes problem, er det ytterst få som mener at det er slik, sier han.
LES OGSÅ: Krever at De Kristne-leder tar et oppgjør
– Gud detaljstyrer ikke
Den vanligste konklusjonen er at Gud har skapt en verden som han ikke detaljstyrer, en verden der det er rom for tilfeldigheter og menneskers frie vilje.
– Det betyr ikke at det er Guds vilje at vonde ting skjer, men at han har åpnet for at vonde ting kan skje, sier han.
Man kan finne flere eksempler i Det gamle testamentet at Gud straffer med katastrofer, sykdom og død. Men i Jobs bok tar Gud selv et oppgjør med tanken om at vonde ting er en straff fra Gud. Det samme gjør Jesus ved flere anledninger, påpeker han.
– Det går sikkert an å finne diffuse bibelsteder som åpner for at Gud straffer, men det samlede materiale som aviser et slikt gudsbilde, er mye sterkere, sier han.
– Kan være skadelig
– Er det skadelig å ha et slikt syn?
– Ja, absolutt. Jeg har blant annet hørt en historie om en kvinne som hadde vonde tenner. Fra menighetene hadde hun hørt at det skyldtes uoppgjorte synder. Da hun oppsøkte tannlege påviste han betennelse og gjorde henne frisk. Det finnes helt sikkert verre eksempler, sier han.