Nyheter

Sykkel-skrytet

Partiene vil alle på to hjul vel. Spesielt i 
partiprogrammene.

ANALYSE: Sykkelpolitikk er opplagt lokalpolitikk­. Selv om riks-
politikerne bruker stadig større ord om sykkelens betydning, er det de politikerne du velger lokalt som gjør jobben med å få sykkelveiene på plass.

Det er de som kan stenge gater­, få inn nye sykkeltraseer og tenke overordnet om hvordan du kan komme deg sikkert til jobb. Det er de som somler med reguleringsplaner – og kanskje aldri får sykkelveien på plass.

I nasjonale transportplaner og politikersnakket er det en frase som nå stadig går igjen: «Kollektivtrafikk, sykkel og gange» må ta unna trafikkveksten.

LES OGSÅ: Grønne partier får større muskler

Klima

Rikspolitisk handler sykkelpolitikk om klima, køer – og kalkulator. Tiltak for økt sykkelbruk var en del av klima-
forliket – og er altså tiltak mot en hetere klode.

For transportpolitikere handler det også om å krympe­ bilkøer i de mest tettbygde strøk. Nasjonal transportplan fastsetter et nasjonalt mål om en sykkelandel på 8 prosent. Det betyr faktisk at andelen som bruker sykkel som transport i norske byer må være mellom­ 10 og 20 prosent.

Legevakten

Bakom alt dette tastes det også på kalkulatorer: Økt sykkelbruk bedrer folkehelsen og kan krympe helseutgifter. Men da må ikke økt sykkelbruk skape økt trafikk til legevaktene:

Ifølge Norsk Transportplan er «risikoen for å bli drept eller skadd per kilometer for syklister 3-4 ganger høyere enn for bilførere».

Partiprogrammer vedtatt sentralt gir et bilde av hvordan partiene stiller seg lokalt. På papiret snakker ingen partier bort sykkelen. Ikke engang bilpartiet Frp.

LES OGSÅ: Ett parti skiller seg ut med lykkeligere velgere

Her er programplukk:

Frp:

Gang- og sykkelveier prioriteres­ utbygget.

Høyre:

Ønsker nasjonal belønningsordning for økt utbygging av gang- og sykkelveier.

Legge til rette for at flere kan reise kollektivt eller bruke sykkel.

Miljøpartiet 
De Grønne­:

Gi sykkeltransporten et nasjonalt­ løft.

Belønningsordning til kommuner­ som bygger ut gode sykkelveinett og parkeringer.

Gjøre det gratis å ta med sykkel­ på toget.

Framkommelige sykkelveier hele året.

Ap:

Sykkeltiltak må gis økt prioritet i og rundt de største byene.

Sykkel skal være et reelt alternativ­ både for reiser til jobb og skole og på fritiden.

KrF:

Tilrettelegge for sammenhengende hovednett for syklister i byer og tettsteder.

Klargjøre syklistenes rettigheter og forpliktelser – gjøre det tryggere å sykle.

Innføre skattefritak for sykkelgodtgjørelse ved bruk av sykkel til og fra arbeid.

Sp:

Øke satsingen på gang- og sykkelveier.

I distriktene vil gang- og sykkelveier­ sikre valgfrihet på steder der bilen i dag er det mest praktiske framkomstmiddelet.

SV:

Staten bør bidra med midler til utbygging av sykkelveier.

Kommunenes arealpolitikk må fremme kollektivtrafikk, sykkel og gange.

Belønningsordning for ut-
bygging av gang- og sykkelveier.

Venstre:

Forenkle regler – bygge ut gang- og sykkelveier raskere.

Tilrettelegge for bedre sykkel-parkering ved kollektivknutepunkter.

Gi kommuner skiltmyndighet.

Satse langsiktig på utbygging av sammenhengende gang- og sykkelveinett.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Per Anders Hoel

Per Anders Hoel

Per Anders Hoel har vært politisk journalist i Vårt Land siden 1990. Har også vært redaksjonssjef og administrativ redaktør i avisen. Har du tips om saker, send mail til per.anders.hoel@vl.no.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter