Nyheter

Merker sykkelkravet fra velgerne

– Aktiv sykkelpolitikk har blitt viktigere. Vi kjenner presset, sier ordføreren i Norges beste sykkelby.

Ole Jacob Flæten er stolt. Siden 2008 har byen han styrer tronet på topp som Norges ubestridte beste sykkelby: Fire ganger på rad har syklistene selv gitt høyeste poengsum til forstadsbyen Lillestrøm i Akershus, gjennom undersøkelsen Syklistenes Landsforening gjennomfører annethvert­ år.

Det er gode skussmål i en valgkamp der de grønne velgergruppene vokser, og sykkel regnes som klimapolitikk i praksis.

Ap-ordføreren selv mener kåringen er resultat av en aktiv sykkelpolitikk gjennom mange år. Men han tør ikke hvile på laurbærene:

– Vi merker at folk vil ha andre­ reisemåter enn biler, og at velgerne­ synes dette er viktigere­ nå enn før. Folket vil ha sykler. Vi kjenner presset.

LES MER: Grønne partier får større muskler

Gjør seg lekre

Derfor har Skedsmo kommune bestemt seg for fortsatt sykkelsatsing: Gratis bysykler, sykkelveier og årlige lykteaksjoner. Og innkjøp av elsykler til kommunens ansatte er allerede på plass. Nå gir kommunen fullt tråkk på pedalen også for vintersykling, «sykkel-highway» til Oslo og eget sykkelhotell på togstasjonen.

Ifølge ordfører Flæten er sykkelsatsingen­ en strategi for å sette byen på kartet. Ikke bare får det innflyttere i Oslo-regionen til å strømme til Lillestrøm, fremfor andre forstadsbyer, det tiltrekker­ også næringsliv og skaper forutsigbarhet.

Han støttes av Astri Heill Braathu­, avdelingsingeniør i kommunens planavdeling:

– Lillestrøm blir fort bare et stoppested mellom Gardermoen og Oslo. Men sykkelpolitikken vår var en viktig grunn til at vi i år ble nominert til prisen Norges mest attraktive by, sammen med Stavanger og Trondheim.

Må prioritere vekk bil

Slike politikere og kommuneansatte ønsker Syklistenes landsforenings informasjonssjef, Hulda Tronstad, seg flere av:

– Det eneste som kan løse sykkelspørsmålet­ er prioriteringer – og dermed tøffe lokalpolitikere som sier høyt at bilistene skal prioriteres ned, syklistene opp. Når andre innvender at byrommet er for trangt til å lage sykkelvei, må disse politikerne svare at «Jo, vi har parkeringsplasser på begge sider av veien som kan fjernes».

Oppskriften på å få flere over fra bil til sykkel, ligger i aktiv satsing på byene, mener Tronstad, og viser til at sykkelveisatsingen de seneste årene er tatt i distrikter fremfor byer.

– Det er enklere å regulere vei i distrikter enn i byer. Men den store klima-, miljø- og helseeffekten får vi kun i byen, sier Tronstad.

Det er i byene flest bor, og der de fleste hverdagsreisene foregår, påpeker hun. I dag tas 80 prosent av alle reiser under seks kilometer med bil, og andelen er sannsynligvis ganske lik i Norge. Det gjør sykkelpotensialet i hverdagsreisene stor.

FINN DIN POLITIKER: Dette mener partienes listetopper

Pinlig med jumboplass

Syklistenes­ Landsforening 
merker at kåringer som «Syklist i egen by» får byene til å kappes om sykkelpolitikken:

– Det er pinlig å havne nederst­ på sykkelrangeringene. I Ålesund, som har havnet nederst hver gang, bruker lokalpolitikere nå jumboplassen som argument for å sette i gang en mer aktiv satsing, sier Tronstad.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Høster skryt

I Lillestrøm merker ordfører Flæten at innbyggerne verdsetter satsingen. Utenfor rådhuset i byen har de satt opp en sykkelteller, som registrer syklistene som sykler forbi. Tallet tikker stadig oppover.

Her sykler også innflytter Pernille­ Skodje forbi hver dag. Til Flæten har hun bare godord, og sier at tidligere byer hun har bodd i – Kristiansand, Brønnøysund og Oslo – langt fra har vært like gode.

– Her er det lagt til rette for god plass til syklistene, og sykkelveiene­ er tydelig markert.

Mer fra: Nyheter