RANDABERG: – Vi tegner et bilde av en ganske vellykket organisasjon som har fått til ganske mye de siste årene. Men vi må se bak den polerte overflaten, og spørre: Har vi den driven og kreativitet som trengs for å dele det kristne budskapet med så mange som mulig, spurte generalsekretær Øyvind Åsland i sitt profilforedrag onsdag.
LES KOMMENTAREN: Grøn misjon
Han utfordret til nytenkning:
– I en verden der endring er overskriften, er Misjonssambandet nødt til å endre seg hvis vi skal klare å fortsette å formidle det gode budskapet, fastslo misjonsgeneralen.
LES OGSÅ: Leder milliardkonsern på misjonærlønn
Han pekte på store endringer i bosettingsmønster, økende urbanisering, høyere generelt utdanningsnivå og svekket kristendomskunnskap blant nordmenn flest.
– Disse store endringene må vi ta inn over oss hvis vi vil være en relevant og levende organisasjon i vår tid, sa Åsland og understreket at budskapet står fast.
Han tok til orde for at Misjonssambandet, som tradisjonelt har vært en bygdebevegelse, prioriterer «å bli bedre til å jobbe i byer, både i Norge og i utlandet».