Nyheter

Katolikk ble mottatt som pinsevenn

Pave Frans egen «husprest» høstet begeistring og solide klappsalver da han talte til norske pinsevenner i helgen.

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

HAMAR: – Jeg kan skrive under på alt han sa. Det var som om han var en av «våre egne», bemerker Ivar Aas, av veteran blant pinsevenn-misjonærene, etter temasamlingen lørdag.

LES MER: Støy fra bibelcamp havnet i retten

Det pavelige husholdet

Gjennom 36 år har fransiskanermunken Raniero Cantalamessa vært prest for det pavelige husholdet. Det innebærer blant annet at han har vært fast fredagspredikant for de tre siste pavene.

Lørdag formiddag var paven byttet ut med deltakere på Pinsebevegelsens sommerstevne. 1.000 av dem satte seg i idrettshallen på Hedmarktoppen, for å lytte til den 80 år gamle italieneren – i stedet for å kose seg ute i det rekordvarme sommerværet.

Canalamessa satt i en stol og talte, dempet og sakte, uten manus i 50 minutter. Om Den Hellige Ånd og kjærligheten – og Jesus.

– Den Hellige Ånd er ikke bare en slags tilleggsgave til kirken. Noen mener at den karismatiske bevegelses fokus på Ånden kan ta bort noe av Jesus. Men det er stikk motsatt: Bare Den Hellige Ånd kan levendegjøre Jesus, som er nærværende her og nå, sa den katolske predikanten – og sa, henvendt til pinsevennene:

– Jeg vet jo at dere er litt mer tilbakeholdende enn vi italienere. Men vi kan gjøre et unntak og klappe for Jesus?

LES MER: Se bilder fra Normisjon-stevnet

Som ild og vann

Den katolske kirke og Pinsebevegelsen har historisk vært som kristenhetens ild og vann. Kritikere blant norske pinsevenner har brukt kraftig språk i sine protester mot at Cantalamessa er invitert til pinsevennenes sommerfest.

Men kritikere var det vanskelig å finne blant dem som lyttet til den katolske prestens tale på Hedmarktoppen.

– Vi meldte oss raskt på sommerstevnet da vi hørte at denne mannen skulle være taler. Ikke minst som misjonær i Bolivia og Spania opplevde jeg steile fronter, fordi katolikkene hadde hatt tilnærmet religionsmonopol. Det var mange rykter, fordommer og allergi mot katolisisme. Men tidene har endret seg, sier Ivar Aas.

Den pensjonerte misjonæren har fortsatt læremessige innvendinger. Men han synes en del av de norske trosbrødrene har drevet skyttergravskrig mot stevneledelsen, i frykt for «snikkatolisering» blant norske pinsevenner.

Frykt og konspirasjon

– Jeg har sett at noen har uttrykt frykt og presentert konspirasjonsteorier i forkant av besøket. Men personlig har jeg møtt veldig få kritikere, og ingen som etter å ha hørt Cantalamessa har noe å sette fingeren på. Han kom med et friskt, troverdig og levd vitnesbyrd om livet med Den Hellige Ånd, sier Andreas Hegertun, pressetalsmann for Pinsebevegelsens lederråd, til Vårt Land.

– Jeg skjønner at det har vært noe diskusjon om mitt besøk. Men jeg har følt meg beroliget etter at vi har snakket og bedt sammen. Jeg har hatt en opplevelse av vennskap i Jesus, sier Raniero Cantalamessa til Vårt Land etter lørdagens seminar.

Fram til 1979 var han professor i antikk kristendom ved Universitetet i Milano. Men en sterk, åndelig opplevelse førte til at akademikeren bestemte seg for å vie resten av sitt liv til fulltidstjeneste som munk, prest og predikant.

I utgangspunktet var Cantelamessa negativ til den såkalte, karismatiske vekkelsen. Men i mange år har vært blant de toneangivende karismatiske katolikker.

– Jeg har ingen offisiell posisjon, men alle vet at jeg er en del av dem, sier den innflytelsesrike, katolske lederen. Han har i 11 år også vært medlem av Den katolske kirkes delegasjon til kommisjonen som fører læresamtaler med Pinsebevegelsen,

Følg oss på Facebook og Twitter!

Pinsekarismatikerne vokser mest

Pinsevekkelsen har i løpet av dens hundreårige historie spredt seg til hele verden, i mange forskjellige varianter. Ingen del av den kristne verdensbevegelse vokser nå så raskt som såkalte pinsekarismatiske miljøer. Noen religionsstatistikere mener at så mange som en halv milliard mennesker nå er pinsevenner og såkalte karismatiske kristne – og at svært mange av dem tilhører Den katolske kirke. Andre eksperter mener at dette tallet er altfor høyt. Til sammenligning har alle verdens lutherske kirker omlag 80 millioner medlemmer.

Den norske pinsevennlederen Andreas Hegertun mener at Den katolske kirke representerer en kristen tradisjon som «vi kan la oss berike av».

– Hvordan vil du beskrive forholdet mellom Pinsebevegelsen og Den katolske kirke i dag?

– Det er betydelige læremessige forskjeller. Samtidig er det også fellespunkter i form av lidenskap i tro, bønn og tillit til Bibelen. Det er ingen tvil om at den katolske kirke har vært en trussel for misjonsvirksomheten vår noen steder i verden. Det er sikkert stor forskjell på å møte den som majoritets- og minoritetskirke. I Norge er relasjonen til Den katolske kirke god.

– Er det tatt noen steg i retning tettere forhold til katolikkene gjennom Raniero Cantalamessa besøk?

– Nei, det vil vel være å ta for hardt i. Men vi har møtt en god, kristen bror. Pinsebevegelsen er vant til å håndtere ulike stemmer og tradisjoner, uten at det rokker med eller truer ens egen identitet eller tro. Som kirke er vi i kontinuerlig utvikling og forandring, kanskje med en raskere takt enn mange andre kirker. Her snakker jeg ikke om teologi, men om form, svarer Hegertun.

Jan Arild Holbek

Jan Arild Holbek

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter