Ramadan er professor i islamstudier ved universitetet i Oxford. Han er en omstridt skikkelse, men regnes som en av de viktigste intellektuelle i vår tid, og har hatt som sitt livsprosjekt å arbeide for en moderat, sekulær islam.
På Litteraturhuset torsdag, var han invitert til å snakke om hvorvidt det skjer en verdikollisjon i Europa. Møtet var i regi av Samarbeidsrådet for Tros- og livssynssamfunn i Norge.
Her hevdet Ramadan at det europeiske samfunnet befinner seg i en dyp identitetskrise, der politikken drives av indre motsetninger: For mens man snakker om menneskerettigheter, lar man mennesker drukne utenfor Lampedusa. Og mens man snakker om likhet for loven, torpederer man borgere med spørsmål som «er du muslim, eller sveitser?».
LES MER: Religion gjør politisk comeback
Sekulær islam
– Dette handler om alle typer diskriminering i alt fra jobbmarkedet til hvordan rettssystemet behandler deg. Det handler om navn, opprinnelse og farge, sa Ramadan og fortsatte:
- Når du har pass, er du borger. Likevel er det en opplevelse i dag blant mange muslimer at de må bevise at de hører til i landet.
Slik skapes det en offermentalitet, mener han. Og dette er det blant annet radikal islam som profiterer på:
– De bokstavtro muslimene vil si «Hva sa vi! Se, de andre vil ikke ha deg, kom tilbake til den rette islam», sa Ramadan som mente offermentaliteten også preger ikke-muslimer, som ser med frykt på muslimske skikker.
Følg oss på Facebook og Twitter!
– Men mellom to ofre skaper du ikke et samfunn. Vi må komme dit at vi ikke ser på oss selv som hverandres objekter, men som subjekter som kan skape reform.
Ramadan er en forkjemper for en sekulær islam. Men han mener sekularisme ikke må bety forbud mot niqab eller minareter.
– Sekularisme er et middel for å håndtere mangfoldet i samfunnet. Hvem fortalte oss at sekularisering var usynliggjøring av religion i det offentlige rom? spurte han.
Og samtidig som han kritiserte radikale islamister for å gjøre ethvert sosialt og økonomisk spørsmål til et spørsmål om islam, kritiserte han europeiske høyrepartier for å gjøre religiøs praksis til avgjørende politiske spørsmål.
LES MER: Vil unngå sharia-bråk i Norge
Aktiv sameksistens
Hvilken løsninger ser han? Ramadan etterlyser en grundig teologisk og politisk kritikk, som avslører de indre motsetningene både blant bokstavtro muslimer og i politiske partier. Ikke minst etterlyser han samhandling:
– Vi er alle involvert i kampen for mangfold og fred. Det er ingen passiv, men en aktiv sameksistens. Vi kan ikke ha dialog bare rundt et bord, men må jobbe med ting sammen. Spør meg derfor ikke hvor jeg kommer fra, men hvor vi skal gå sammen.
BLI MED I DEBATTEN: – Ramadan er en viktig stemme mot ekstremismen
Ramadan mener imidlertid det er et problem at en flyktig mediekultur gir mat til bevegelser som dyrket motsetningene.
Han mener det også er et problem at den offentlige samtalen blir overflatisk, fordi vi ikke ser at politikk henger sammen med vår egen dypere søken etter mening i tilværelsen.
– Den kontemplative dimensjonen er avgjørende for hvordan vi begynner å tenke om oss selv og andre, utdyper han ovenfor Vårt Land.
LES MER: Like mange muslimer som kristne i 2050
I hjertet
– Du etterlyser et europeisk «vi». Er det egentlig mulig å handle i fellesskap, så lenge folk ikke ber i fellesskap?
– Vi må forsone oss med at spiritualiteten er overalt der vi legger mening i noe. Den er i våre handlinger, ikke adskilt fra dem. Du kan be om natten, for å forandre deg selv og verden om dagen. Og min hovedbekymring er denne: Vi må slutte å ha en diskusjon i periferien av våre verdier. I stedet burde den gå i sentrum av hva som vi sier at gir alle ting mening. Den beste måten å komme dit på, er at enhver er involvert i sin egen spirituelle reise.
– Og hvordan mener du at vi skal ta del i hverandres reiser?
– For det første ved å være rotfestet i den dype læren i egen tradisjon. For dess mer man ignorerer seg selv, dess reddere blir man for den andre. Denne prosessen må finne sted i våre respektive trossamfunn. Samtidig må vi søke i hjertet av andres selvforståelse. Det er derfor, etter min mening, et stort problem i vår tid, hvordan den spirituelle og metafysiske dimensjonen er helt skjøvet til side. Dette gjelder også i den muslimske verden, sier Ramadan.