Nyheter

– Flyet ble trolig styrtet med vilje

Andreflygeren av flyet som styrtet i de franske Alper, styrtet trolig maskinen med vilje, sier lederen for de franske etterforskerne.

De franske etterforskerne holdt torsdag pressekonferanse i Marseille.

– Lydopptakene tyder på at andrepilot bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sier Brice Robin, som leder den franske etterforskningen.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Han bekrefter at flyets kaptein forlot cockpiten, mest sannsynlig av «naturlige årsaker», men at han ikke slapp tilbake inn i cockpiten til tross for gjentatte forsøk.

– Flytårnet mottok aldri noen nødsignal fra flyet. Det var også pustesignaler fra cockpit som indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten, sier Robin.

Pilotens navn er ikke kjent for etterforskerne i tilknytning til terrorvirksomhet.

Alle 150 mennesker om bord mistet livet i tirsdagens styrt.

Snakket rolig

New York Times er blant mediene som skriver at de to flygerne snakket rolig sammen under første del av flyturen fra Barcelona til Düsseldorf, og at den ene flygeren deretter forlot førerkabinen. Kilden avisa har snakket med, skal ha informasjonen fra flyets taleregistrator. Denne ble fraktet til Paris for analyser onsdag.

Opptaket skal angivelig tyde på at flygeren som gikk ut, forsøkte å komme inn i førerkabinen igjen, men ikke fikk kontakt med kollegaen i førerkabinen.

– Fyren på utsiden banker forsiktig på døren, og det kommer ikke noe svar. Han banker deretter hardere, men får fortsatt ikke svar. Deretter kan man høre at han forsøker å bryte seg inn, forteller kilden.

Hvorfor den ene flygeren forlot førerkabinen, er fortsatt ikke kjent. Det er heller ikke kjent om det var kapteinen eller annenflygeren som satt igjen.

Uerfaren andrepilot

Lufthansa, som er Germanwings' moderselskap, kunne verken bekrefte eller avkrefte opplysningene torsdag morgen. Derimot kunne de opplyse om at flyets annenpilot kun hadde 630 timers flyerfaring etter å ha sluttet seg til selskapet høsten 2013.

Kapteinen på flyet blir beskrevet som svært erfaren. Han hadde jobbet i over ti år for Lufthansa og Germanwings og hadde over 6.000 flytimer bak spakene i fly av typen Airbus A320. Dermed hadde vedkommende langt mer erfaring enn sin kollega på turen til Tyskland.

Ulike teorier

En av teoriene om hva som kan ha forårsaket flystyrten, er at flygerne om bord var bevisstløse. Innholdet i taleregistratoren kan synes å støtte dette. Den franske avisa Le Figaro spekulerer derimot på om en av flygerne kan ha begått selvmord og dermed tatt med seg alle om bord i døden da flyet traff fjellsiden.

Alle de 144 passasjerene og mannskapet på 6 omkom i tirsdagens flystyrt i nærheten av Digne-les-Bains, i et svært uframkommelig område av den franske delen av Alpene.

Lufthansas sjef Carsten Spohr tror årsaken til ulykken vil bli funnet.

– Jeg er sikker på at vi vil finne årsaken siden flyet ikke styrtet i vannet. Det kan være snakk om dager. Vi er sikre på at vi skal finne ut hva som har skjedd, sa han onsdag.

Torsdag har Germanwings satt opp to flyginger fra henholdsvis Düsseldorf og Barcelona til Marseille, for at de pårørende etter ulykken skal få ekstra oppfølging i Frankrike.

– Verste i historien

Lufthansa-sjefen sier flystyrten i Alpene er den verste hendelsen i flyselskapets historie, men at det er umulig å forhindre slike handlinger.

– Vi kan bare spekulere på hva som har vært annenpilotens motivasjon. Dette er den verste hendelsen i vårt selskaps historie, sa Spohr på en pressekonferanse i den tyske byen Köln torsdag.

Det antas at annenpiloten styrtet flyet med 150 personer om bord med vilje i de franske Alpene tirsdag formiddag. Alle om bord omkom. Dette skjedde mens flyets kaptein gikk ut av cockpiten av «naturlige årsaker». Han slapp ikke inn i cockpiten igjen.

Lufthansa-sjefen opplyste at det finnes en teknologi i flyene som tillater en utenfor å komme inn igjen, men at denne kan blokkeres av den som sitter inne i cockpiten.

– Etter 11. september er dørene blitt styrket slik at det ikke er mulig å komme inn selv med våpen. Når en pilot går ut av cockpiten, finnes det en knapp man kan trykke på for å få en bjelle til å ringe inne hos den som er gjenværende. Dersom ingen svarer, vil døren åpnes. Men det finnes da en knapp som man trykker på for å holde døren låst, noe den da blir i fem minutter, sier Spohr. (©NTB)

(©NTB)

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter