Nyheter

Tilbake på vingene etter regelbrudd og oppsigelse

Misjonspilot Eivind Lindtjørn sa opp jobben da han ble suspendert og kalt inn på teppet etter å ha brutt arbeidsgiverens regler. Nå gjør han comeback.

– Jeg har alltid sagt at jeg har hatt lyst til å være pilot for MAF igjen. Jeg ser på det som mitt livskall, sier Eivind Johannes Lindtjørn. Snart gjør han comeback som pilot for flyselskapet Mission Aviation Fellowship (MAF), denne gangen i Sør-Sudan.

MAF samarbeider med tradisjonelle bistands- og misjonsorganisasjoner, slik at de kan nå ut med leger, helsearbeidere og misjonærer til mennesker i isolerte områder verden over.

I Tanzania en kveld i mars 2012 ble Lindtjørn stilt overfor et vanskelig valg: Han kunne bryte reglene og å fly i mørket for å redde en tre år gammel gutt med blokkerte luftveier. Selv om nordmannen ikke hadde løyve for nattflyging, valgte han å hente og fly gutten til sykehus slik at han overlevde. Han ble suspendert av MAF etter regelbruddet, og i april samme år sa Lindtjørn opp jobben han hadde hatt i seks år.

LES OGSÅ: Kvart million til misjonspiloter

Står for flygingen

Hva gjorde at du brøt med MAF i første omgang?

– Vi var uenige i avgjørelsen om å foreta denne flygingen. Våre konklusjoner i saken var så ulike at jeg valgte å avslutte, sier Lindtjørn.

Han var også uenig i at MAF International kalte han inn til disiplinærsamtale, noe han ikke gikk med på. Etter oppsigelsen hadde Lindtjørn jevnlig kontakt med MAF Norge, som gjerne ville ha ham tilbake på laget. I mai 2014 tok han kontakt med MAF for å forhøre seg om mulighetene for å fly for dem igjen.

– Mener du fortsatt at du gjorde det riktige ved å fly den kvelden for tre år siden?

– Jeg står fortsatt for den flygingen, men jeg vil ikke ta en slik avgjørelse på egen hånd igjen. Jeg vil involvere operasjonssentralen til MAF for å ta avgjørelser om flyginger. Jeg er tilhenger av regler og vil alltid følge det som er riktig, også moralsk og etisk.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Vil bo i Juba

Hva gjorde at du kunne forsone deg med MAF?

– Jeg følte at MAF tok hendelsen på alvor og fulgte den godt opp etter at jeg sluttet.

Lindtjørn forteller at hendelsen ble brukt som eksempel da man laget nye rutiner for håndtering av eventuelle regelbrudd i fremtiden.

Familien Lindtjørn reiser i mars til Kenya, der Eivind Johannes Lindtjørn skal konvertere sine sertifikater og gå gjennom et internt treningsprogram for å friske opp flykunnskapene. Etter dette kan familien bosette seg i Juba i Sør-Sudan.

LES OGSÅ: Flyr i Kenya igjen

– Hadde sikkert gjort det samme

– Jeg hadde sikkert gjort det samme som ham om jeg hadde vært i samme situasjon, sier Willy Ludvigsen, leder i den norske avdelingen av Mission Aviation Fellowship (MAF).

Han har altså forståelse for at Lindtjørn valgte å fly i mørket i 2012. Ludvigsen er likevel ikke redd for at Lindtjørn vil begå flere regelbrudd.

Vil dere fremover se mer mellom fingrene på regler når det står om liv?

– Nei, vi i MAF er strenge på regler, i likhet med alle andre seriøse flyselskaper. Derfor har vi veldig få ulykker. Sikkerheten går aldri på kompromiss, og vanskelige avgjørelser skal tas i samarbeid mellom basen og piloten.

LES OGSÅ: Fløy nødhjelp til ofrene i utkanten av jordskjelvet

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter