I fjor var «alle» enige om at Misjonsselskapet hadde for mange leirsteder og at mange av dem måtte selges. Nå sørger lokalt engasjement for at de fleste salgsplanene blir liggende i skuffen. Både landsstyrelederen, eiendomssjefen og generalsekretæren er overrasket.
– Det som har overrasket meg mest, er at engasjementet for leirstedene var så sterkt og at det egentlig ikke kom tydelig fram før forslaget om nedleggelse. Mange steder har engasjementet for å bevare leirsteder først vært sterkt det siste året, sier landsstyreleder Øyvind Meling til Vårt Land.
Redusert bruk
De siste tre-fire årene har Det Norske Misjonsselskap (NMS) hatt en grundig gjennomgang av organisasjonens 16 leirsteder, deres funksjon og fremtid. Et eksternt konsulentselskap anslo det samlede behovet for oppussing til 200 millioner kroner. I 2013 var driftsunderskuddet på 3,9 millioner kroner. En kartlegging i NMS viste at antall leirer er redusert til en tredjedel på 30 år.
– De aller fleste innser at Misjonsselskapet har for mange leirsteder sett i sammenheng med antall leirer, og at den økonomiske belastningen er for stor for organisasjonen. Problemet er at leirstedene også har stort behov for vedlikehold og renovering. NMS har ikke økonomisk rygg til å bære alle disse kostnadene, sa generalsekretær Jeffrey Huseby til Vårt Land i forkant av NMS generalforsamling i juni fjor.
I tynn tråd
Da hadde landsstyret vedtatt avvikling av to leirsteder, Kvamseter på Kvamskogen i Hordaland og Phillipshaugen i Sunndal på Nordmøre. Flere andre leirsteder hang i en tynn tråd.
Landsstyret har lagt føringer for de 14 resterende leirstedene:
• Ett leirsted, Vatnlia i Bodø, blir lagt med.
• To er satt på vent, Tømme neset i Sørreisa og Himmel & Hav i Sola. Driftsunderskuddet ved Himmel & Hav alene har vært på 10 millioner kroner de siste ti årene.
• Elleve leirsteder fredes.
Dermed kan fasiten bli at 13 av de 16 leirstedene NMS startet beholdes.
– Jeg så for meg at flere skulle selges siden behovet for vedlikehold er så stort, sier generalsekretær Jeffrey Huseby til Misjonstidende.
Følg oss på Facebook og Twitter!
Langvarig prosess
Eiendomssjef Tor Helge Køhn er også overrasket over utfallet av en langvarig prosess i organisasjonen:
– Også mange av de ansatte på leirstedene våre er overrasket. De er selvsagt subjektivt fornøyd med at «deres» steder er reddet, men objektivt noe overrasket over at NMS fortsatt skal ha såpass mange leirsteder. Vi har som organisasjon en stor, økonomisk utfordring med drift og stort vedlikeholdsbehov på leirstedene. De aller fleste har enkel standard og helt eller delvis behov for vedlikehold, opprustning og utvikling, sier Køhn. Eiendomssjefen sier at han lojalt forholder seg til vedtakene som er gjort.
– Det som overrasker meg er at det oppleves som om vurderingene av hvilke leirsteder som skal beholdes mer har gått på økonomi og «hva som går godt eller dårlig», enn på hva som er strategisk riktig fremover.
Har satt punktum
Tor Helge Køhn sier at han «vil forholde seg til at landsstyret har satt punktum»:
– Våre ansatte har levd i denne prosessen med usikkerhet i flere år. De har vært veldig lojale. Nå må de få lov til å tro at punktum er satt, sier eiendomssjefen i NMS.
– Har landsstyret vist beslutningsvegring i håndteringen av leirsted-saken, landsstyreleder Øyvind Meling?
– Nei. I den siste runden har vi fulgt innstillingen fra administrasjonen. Vi har sagt at vi ikke kan drive leirstedene med store underskudd, men folk har fått litt tid til å snu seg. Alle har imidlertid fått krav til å få balanse i driften. Flere steder har denne situasjonen utløst et styrket lokalt engasjement, og i flere tilfeller er driften allerede bedret ved reduserte kostnader og økte inntekter, svarer Meling.
Vedlaget i NMS’ landsstyre innebærer at to leirsteder har fått forlenget frist ut 2016 til å arbeide videre med nye konsepter for drift og organisasjonsform. Dette gjelder Tømmerneset i Troms og Himmel & Hav. Det siste har vært et kostnadskrevende flaggskip i NMS arbeid de siste årene.
Åpta Misjonssenter, et stort og kostnadskrevende leirsted og campingplass i Farsund, har også fått mulighet for videre drift, samtidig som alternativ driftsform blir utredet der.