Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) håper de setter fingeren på et bilde av kontinentet som mange kan kjenne seg igjen i. Videoen er ikke ment som en kritikk av unge som reiser til Afrika for å arbeide som frivillige, men av en generell, eksotisk fremstilling av verdensdelen.
– Vi ønsker å få slutt på stereotypisk og svartmalt kommunikasjon i innsamlingsvideoer. Kunnskapsløshet og dårlig samvittighet fører til at vi velger enkle løsninger i vårt møte med en urettferdig verden, mener SAIH-leder Jørn Wichne Pedersen.
LES OGSÅ: Avlivar statsmisjonæren
Videoen "Who wants to be a volunteer?" bruker humor og reality-TV som virkemidler og er en oppfølger til filmer fra 2012 og 2013 som gikk verden rundt.
Årets film markerer starten på den internasjonale prisutdelingen Rusty Radiator Awards. Tirsdag 2. desember i Oslo skal de beste og verste innsamlingskampanjene kåres av åtte videoer som er plukket ut.
– Målet med prisutdelingen er å fremme mer kreativitet og nyskaping i bistandskommunikasjon, sier Pedersen.
SAIH er norske studenter og akademikeres solidaritets- og bistandsorganisasjon. Den støtter 40 organisasjoner i seks land.
LES OGSÅ: Ap ber forhandlere ligge unna bistanden