Nyheter

Forskere fant «ekko» fra det store smellet

Mener «krusninger» i rom og tid stammer fra den enorme utvidelsen etter universets start.

Amerikanske forskere mener å ha funnet et «ekko» fra universets fødsel for 14 milliarder år siden.

Oppdagelsen regnes som et stort gjennombrudd, og forskerne ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics har brukt et teleskop på Sydpolen for å komme fram til sine resultater.

Det de har oppdaget er såkalte gravitasjonsbølger, som beskrives som krusninger i selve strukturen av rom og tid. Forskerne mener bølgene er et ekko av den enorme utvidelsen av universet som skjedde rett etter universets start i det store smellet.

Einstein. Eksistensen av slike gravitasjonsbølger ble forutsagt av Albert Einstein tidlig i forrige århundre. Oppdagelsen av dem vil hjelpe forskerne med å forstå universets begynnelse og hvordan det har utviklet seg til det mylderet av galakser, stjernetåker, stjerner og felter med tomt rom som finnes nå.

– Å finne dette signalet er ett av de viktigste målene i kosmologien i dag, sier John Kovac, som har ledet forskergruppen, til Reuters.

Teleskopet som er brukt i forskningen til Kovacs gruppe, har gransket den såkalte kosmiske mikrobølgebakgrunnsstrålingen. Det er en ekstremt svak stråling som gjennomsyrer hele universet. Den ble oppdaget i 1964 og regnes som det beste beviset så langt på at universet hadde sin begynnelse i en ekstremt varm eksplosjon.

Brekkjern i høystakk. Denne bakgrunnsstrålingen er ikke lik over hele himmelen. Den oppfører seg på mange måter som lys, og påvirkes av materien i verdensrommet. Forskerne har brukt datamodeller som forutsa at et spesielt, krumt mønster i strålingen ville være forenlig med teorien om universets utvidelse etter det store smellet.

De amerikanske forskerne fant mønsteret, men oppdaget at det var betraktelig tydeligere enn de hadde ventet.

– Dette har vært som å lete etter en nål i en høystakk, for så å finne et brekkjern, sier forskeren Clem Pryke fra Universitetet i Minnesota, som også er blant lederne i prosjektet.

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter