Skolen overser jenter som sliter
7 av 10 elever som får spesialundervisning er gutter. – Jenter med lærevansker blir ofte ikke oppdaget, sier forsker.
Fordi jenter ikke gjør krav på samme type oppmerksomhet som gutter, så blir ikke deres lærevansker sett, mener forsker Ingrid Fylling. – De trekker seg tilbake, er snille og greie. De er ingen utfordring for læreren, sier hun.
Vårt Land/arkiv
Statistikk Vårt Land har hentet inn viser at det er desidert flest gutter som mottar spesialundervisning i grunnskolen. Og på tross av at det er langt flere elever har fått slik hjelp det siste tiåret, er det ikke noen merkbar økning i antall jenter i spesialundervisningen.
– Med så merkbare endringer som vi har sett i norsk skole de siste årene, er det spesielt at dette forblir uendret, sier Ingrid Fylling.
Hun er førsteamanuensis ved Universitetet i Nordland, og har forsket spesielt på kjønnsforskjeller i spesialundervisningen.
Bestill abonnement her
KJØP