Skolen overser jenter som sliter

7 av 10 elever som får spesialundervisning er gutter. – Jenter med lærevansker blir ofte ikke oppdaget, sier forsker.

Fordi jenter ikke gjør krav på samme type oppmerksomhet som gutter, så blir ikke deres lærevansker sett, mener forsker Ingrid Fylling. – De trekker seg tilbake, er snille og greie. De er ingen utfordring for læreren, sier hun.
Publisert Sist oppdatert

Statistikk Vårt Land har hentet inn viser at det er desidert flest gutter som mottar spesialundervisning i grunnskolen. Og på tross av at det er langt flere elever har fått slik hjelp det siste tiåret, er det ikke noen merkbar økning i antall jenter i spesialundervisningen.

– Med så merkbare endringer som vi har sett i norsk skole de siste årene, er det spesielt at dette forblir uendret, sier Ingrid Fylling.

Hun er førsteamanuensis ved Universitetet i Nordland, og har forsket spesielt på kjønnsforskjeller i spesialundervisningen.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP