Nyheter

Trafikkulykker koster 28 mrd. i året

Midtdelere vil redusere dødstallet med 80 prosent.

Hvert år koster trafikkulykker samfunnet 28 milliarder kroner, viser tall fra Transportøkonomisk institutt (Tøi). Samtidig viser forsøk fra Sverige at midtrekkverk reduserer antall ulykker drastisk.

Forsøk har vist at antall drepte gikk ned med 80 prosent. Antall alvorlig skadde gikk ned med 40 prosent, sier forskningsleder Rune Elvik ved avdeling for sikkerhet og miljø ved Tøi.

Instituttet har beregnet hvor mye trafikkdrepte og skadde koster samfunnet.

* En drept 23,3 millioner kroner

* En hardt skadd 6,3 millioner kroner

* En lettere skadd 700.000 kroner

Materielle skader koster 21.000 kroner i snitt per ulykke.

Farlige stamveier. I fjor ble 88 personer drept og 214 alvorlig skadd i møteulykker, ifølge SSB. Om lag halvparten av disse ulykkene skjer på stamveinettet.

Vårt Land har regnet ut at disse møteulykkene kostet samfunnet 2,3 milliarder kroner. Til den prisen kunne myndighetene bygd 113 km midtrekkverk, tilsvarende Oslo-Hamar.

I Nasjonal Transportplan har regjeringen planlagt at det fra 2010 til 2014 skal bygges 120 km midtrekkverk.

Under en konferanse i regi av Nei til Frontkollisjoner i Oslo i går opplyste leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Finn Harald Amundsen, om effekten av midtrekkverk.

Midtrekkverk reduserer ulykkene med 70-80 prosent, viser forsøk fra Sverige, informerte han.

Smalere enn i Sverige. Amundsen fortalte at han skulle ønske Norge hadde like brede veier som i Sverige. Her til lands må man først gjøre veiene bredere før man kan bygge midtrekkverk. Det blir dyrt. Mens Norge bruker mellom 8.000 og 20.000 kroner per meter med midtdeler, ligger kostnadene i Sverige ligger kostnaden på 1.000 kroner per meter. Årsaken er at Sverige har bredere veier.

Trafikksikkerhetssjefen er ikke i tvil om hva som vil gi størst sikkerhetseffekt.

Hvis vi bare ser på sikkerhetseffekten, er midtrekkverk det beste tiltaket, sier Amundsen.

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Nyheter