Etterlyser mer lek i barnehagen
Læringspress svekker fokuset på lek og omsorg, mener barnehageekspert. DISKUTÈR: Mer lek i barnehagen?
Britt Ingunn Sveen (til venstre) og Linn Wærvågen i Sjokoladefabrikken barnehage på Grünerløkka i Oslo mener barna i barnehagen må få tid til å leke og bli trygge. Even Strand-Langbakk (1,5) på avdelingen «Umpa-lumpa» kan fortelle at «Mamma og Pappa er på jobb».
Øystein Franck-Nielsen
Dekan Ivar Selmer-Olsen er faglig leder for førskolelærerutdanningen ved Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim. Nå etterlyser han fokus på lek i barnehager og ved førskolelærerutdanningen.
Etter at vi mistet 6-åringene til skolen, barnehagen har blitt lagt under kunnskapsdepartementet og som følge av trykket fra Pisa-undersøkelsene, har læringspresset på barna i barnehagen blitt større, sier Selmer-Olsen.
Som fagperson ser han at fokuset på barnas lek og omsorg er svekket til fordel for en mer instrumentell og skoleaktig tenkemåte i barnehagen.
Bestill abonnement her
KJØP