Foreldre sliter med leksene
Mange føler seg inkompetente til å hjelpe barna sine med leksene, viser ny undersøkelse.
Klassebakgrunn viser seg å ha mye å si for hvor mye foreldrene involverer seg overfor skolen der barna går.
Scanpix
Kunnskapsløftets forventninger om større foreldreinnsats og mer kommunikasjon mellom hjem og skole følges ulikt opp, avhengig av hva slags bakgrunn foreldrene har, skriver forskning.no.
Mens lærere ved typiske arbeiderklasseskoler etterlyser mer engasjement fra hjemmene, registrerer mange middelklasseforeldre – som ifølge en ny undersøkelse går mer aktivt inn i barnas skolegang – lærerens ønske om å få gjøre jobben sin i fred. Dette til tross for at læreren har ansvar for å involvere elevens foreldre i opplæring og faglig utvikling.
– Lærerne signaliserer at de ikke vil ha foreldrene for nært innpå skolehverdagen. Det er de som er de profesjonelle, sier Unn-Doris Karlsen Bæck, seniorforsker ved Norut Samfunn, til forskning.no.
Bestill abonnement her
KJØP