Verdens mest misbrukte bibelord?
Av alle misbrukte bibelord er det neppe noe vi har fart verre med enn dette: «Gud med oss.»
Helt grotesk er det at Hitlers soldater bar beltespenner med denne innskriften, at selvmordsterrorister tar Gud til inntekt for sine blodige udåder eller for den del å tro at man har Gud med seg uansett hvordan man vil bekjempe slikt. Men misbruket skjer ikke bare på det storpolitiske plan langt borte. Også rent privat i våre små verdener har vi en tendens til å ville bruke Gud som garantist. Det virker kanskje fromt å be om at Gud må være med på det vi finner på. Men det kan like gjerne være et forsøk på å samle moralsk og åndelig dekning for egenviljen.
Stort mer misforstått kan det ikke bli. «Gud med oss» betyr slett ikke at Gud lover støtte til våre planer. «Gud med oss» betyr at Gud følger sin egen vilje og gjennomfører sine planer. Han sparer ikke noe offer for å kunne komme oss til unnsetning, være med oss og føre oss inn på sine veier. «Gud med oss» betyr at Gud kommer inn i vår verden for å berge oss over i sin. «Gud med oss» betyr at vi får være med ham.
Dette blir tydelig der det misbrukte bibelordet første gang dukker opp. Kongen i Israel vil bygge militære allianser for å oppnå sine mål. Profeten advarer. Gud akter å hjelpe, men ikke slik kongen hadde tenkt. Gud vil berge landet med ganske andre midler, ved å sende jomfrusønnen, Immanuel.
Også i dagens bibeltekst er det slik vi møter løftet om Immanuel. Frelseren med navnet som betyr «Gud med oss» skal fødes av jomfru Maria fordi Gud har villet og lovt det. Det skjer fordi han ønsker å frelse oss fra våre synder. Ikke være garantist når vi gjør dem.
Matteus 1,18-23
Bestill abonnement her
KJØP