– Vi jobber med en utredning der vi undersøker muligheten for å starte en tv-kanal med en tydelig kristen profil. Vi ser stadig nye eksempler på at det er stor interesse for godt religiøst innhold på tv, og vi tror vi kan lage en kanal av høy kvalitet som kan nå bredt ut, sier Vårt Lands sjefredaktør og administrerende direktør Bjørn Kristoffer Bore.

Drøm i mange år

Vårt Land samarbeider med tv-veteranene Bjørn Solvang og Bernhard Steen og i utredningsarbeidet. Vårt Lands religionsredaktør Alf Gjøsund har en sentral rolle i kanalplanene.

– Dette har Vårt Land drømt om å gjøre i mange år. Hvis vi går for dette, blir det noe helt nytt i Norge: En TV-kanal som troende mennesker kan være stolte av og identifisere seg med, sier Gjøsund.

– Vi har vært med å starte flere lønnsomme tv-kanaler før, og mener at dette prosjektet har et stort potensial. Det er veldig morsomt å jobbe med et mediehus som er så fremoverlent og beslutningsdyktig som Vårt Land, sier Steen.

Arbeidet med kanalen har pågått siden påsketider.

– Vi er i kontakt med distributører, innholdsprodusenter, og flere kristne trossamfunn og organisasjoner for å kartlegge potensialet for en slik tv-kanal. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger, og det er stor interesse for prosjektet, heter det i pressemeldingen.

Ennå ikke avgjort

Bore understreker at planene er på utredningsstadiet.

– Vi har ikke fattet noe investeringsvedtak. Samtidig syns vi det er ryddig å informere om planene nå. Det er mange som er orientert om dette, og vi begynner å få spørsmål. Hvis det viser seg at det ikke er forretningsmessig grunnlag for en slik kanal har vi nok av andre spennende planer å gå løs på.

– Uviktig om det er kristen innhold eller ikke for annonsører

De store riksannonsørene er opptatt av å nå flest mulig mennesker, sier Morten Wiberg. Han er tv- og radiosjef i mediebyrået Carat.

– For annonsører er det like interessant om det er kristent innhold eller ikke. Det viktigste er at en kanal vil nå bredt ut og være attraktive for annonsører, sier han.

Wiberg mener Vårt Land må tenke seg godt om, fordi kostnadene med en tv-kanal er svært store. De må kunne dokumentere hvor mange seere de har for å selge seg inn i annonsemarkedet.

LES SAKEN: – Dette har Vårt Land drømt om i mange år

Vanskelig alene

Denne dokumentasjonen betaler kommersielle tv-selskap miilioner av kroner i året for å få. Det klarer ikke små kanaler alene.

Han påpeker at flere lokaltv-stasjoner har møtt annonsemotstand, nettopp fordi de ikke kan vise til hvor mange som faktisk ser på kanalen.

– Det er mange som har prøvd å starte kanaler av ymse slag, lokalt og kristne kanaler – hvor det har vært vanskelig å nå bredt nok ut. Samarbeid med de store kanalene vil være enklere, tror han.

Det siste tilskuddet i markedet er Matkanalen, som har fått merke hvor tøft det er å kjempe seg inn i det store tv-markedet.

Må lete etter seerne

– Og de klarer seg relativt bra. Nå har de gått inn i samarbeid med Schibsted, sier Morten Wiberg og legger til at dagens tv – og videomarked er såpass fragmentert at man må lete for å finne hvor seerne er.

– Men der klart at en kristen tv- kanal med stort nedslagsfelt vil være interessant, dersom nok folk ser på kanalen. Det er en utfordring, men har det godt innhold, så får man seere, mener han.

LES OGSÅ:

 Øystein Gjerme om pastor-oppsigelse i Hillsong: – Hasseløy er en av våre beste

• Gikk etter mistillit. Nå er Jørgen Aass tilbake som styreleder i P22