Nyheter

Twitter kan gi flere kjendis-politikere

Donald Trump er siste skudd i rekken av kjendiser som går til topps i politikken. Valgforsker spår at sosiale medier vil dyrke frem flere.

Bilde 1 av 15

Det «startet» med Adolf Hitler på 1930-tallet og har fortsatt med alt fra Ronald Reagan og Silvio Berlusconi til Arnold Schwarzenegger. Forrige uke nådde rekken av kjendiser som gjør suksess i politikken sitt foreløpige klimaks da den omstridte hotell-mogulen og reality-stjernen Donald Trump inntok verdens sannsynligvis mektigste politiske jobb.

Men utviklingen vil kunne nå enda større høyder. Valgforsker Johannes Bergh tror at vi må forberede oss på å se flere innslag av kjendiser i politikernes rekker:

– Sosiale medier åpner opp muligheten til å kommunisere direkte med velgerne. Det gir dem som allerede er kjent for noe større mulighet til å nå ut. Ikke bare fordi de lett får god mediedekning, men også fordi mange vil gi dem en sjanse, sier valgforskeren.

Fra Hitler til Reagan.

Ny teknologi har allerede drevet kjendiser inn i politikken i snart et århundre. 1930-tallet, tiåret utviklingen skjøt fart, skulle ikke bare bli årene der kjendiskulturen virkelig blomstret, men også Adolf Hitlers store tiår.

Med nyvinninger som radio, lydfilm og livsstilsmagasiner ble det raskt klart at folk likte å kikke inn i offentlige personers privatliv. Behersket man teknologien, økte muligheten for innflytelse. En av dem som mestret kunsten var nettopp Hitler, som på denne tiden allerede var en etablert kjendis blant høyreekstremister, etter sitt mislykkede kuppforsøk i 1924. Kjendisstatusen, koblet med dyktige propagandister og strategisk profilering ble et viktig verktøy da Hitler bygget sitt «tredje rike».

LES OGSÅ: Twitter koker over av «alternative fakta» etter Trump-innsettelse

Gode på teknologi. Slike evner kjennetegner mange av kjendisene som lykkes som politikere, sier medieprofessor Gunn Enli ved Universitetet i Oslo.

– De som lykkes som politikere har alltid vært flinke til å bruke teknologi, påpeker hun.

Enli, som har forsket på sosiale mediers betydning for politikere i valgkamp, nevner blant annet Ronald Reagan som en av mange kjendiser som har brukt teknologien til å høste politisk gevinst. Med TV-appell og Hollywood-sjarm vant filmstjernen først guvernørembetet i 1966 og siden presidentrollen i 1980 - i tiårene der TV-en fikk en stadig viktigere plass i amerikanske hjem.

LES OGSÅ: Pressen bør passe på når Trump vil kommunisere direkte med folket

Trump og Obama. Nytt i vårt årtusen er sosiale medier som Facebook og Twitter, som for første gang gir politikere sjansen til toveis kommunikasjon med velgere. Både avtroppende USA-president Barack Obama og påtroppende president Donald Trump vant oppslutning i stor grad ved hjelp av sosiale medier.

– Trump har utnyttet dette veldig effektivt. Spesielt har han brukt muligheten som sosiale medier gir til å kommunisere direkte med folk uten å bli filtrert gjennom journalister, påpeker valgforsker Bergh ved Institutt for samfunnsforskning.

«Kjendiser har en fordel både fordi de får god mediedekning og fordi mange vil gi dem en sjanse»

Johannes Bergh, valgforsker

Kjendiser har også allerede mange følgere på sosiale medier. Det gir de en kanal til å nå ut med også et politisk budskap som de ikke hadde tidligere, påpeker sosiologiprofessor Robert van Krieken ved universitetet i Sydney.

– Kjendiseri er langt fra bare hjernedød distraksjon. Det er viktig at vi gjenkjenner det enorme, politiske potensialet som ligger i å ha kjendis-status, skrev Krieken i en artikkel på tidsskriftet Sociological Review sine nettsider nylig.

LES OGSÅ: Vi vet mer om følelsene til Trump enn politikken hans

Overfører kapital. Krieken refererer til amerikanernes valg av Donald Trump. Han spår at dersom vi ikke forstår kraften i kjendiseri, kan vi plutselig befinne oss i en verden vi ikke vil like å være i.

Ifølge Krieken er grunnen til at kjendiser har denne politiske appellen, at folk kan føle at kjendisene representerer noe nytt og forfriskende i politikken. I tillegg har kjendisene allerede en form for kapital – en kjendiskapital. Det gir en makt som de under de rette omstendighetene kan veksle inn i politisk vinning, mener sosiologen.

Det er en analyse medieprofessor Gunn Enli gjerne nikker til.

– Når folk allerede kjenner deg som en som allerede har lyktes på ett felt og har en opphøyet status, kan det gi en overføringsverdi. Velgerne kan tenke: Når han er en ledende profil innen underholdning, kan han også være en god politiker, sier hun.

LES OGSÅ: Kvinnemarkering mot Trump samlet milloner

Utnyttet kunsten. Tilfellene av nettopp kulturkjendiser som blir politikere er også mange, og den amerikanske Terminator-skuespilleren Arnold Schwarzenegger som kapret guvernørjobben i California står som kanskje det ypperste eksemplet.

Trekkes linjene tilbake til Hitler, skimtes også konturene av et historisk mønster. Mens historiebøkene mest viser til at Hitler var «en mislykket» maler, skal diktatoren selv ha brukt kunstneridentiteten sin aktivt i å bygge sin politiske karriere. Blant annet har historiker Michael Munn, forfatter av boka Hitler and the Nazi Cult of Celebrity, påpekt at det var kunstner Hitler mest av alt så seg som og at han prøvde å bruke det i merkevarebyggingen. I tillegg skal han bevisst ha omgitt seg med kjendiser og vakre filmstjerne for å la deres glans og støtte smitte over på seg selv.

«Man er avhengig av å treffe en del andre faktorer for å få gjennomslag enn bare å være kjendis»

Gunn Enli, medieprofessor

Grepet har senere blitt brukt bevisst av mange politikere – også i Norge, der konkurransen om å få kjendiser til å erklære støtte til et gitt parti har blitt en populær sport blant partiene.

– Støtte fra kjendiser, som for eksempel fra Oprah Winfrey eller Kim Kardashian, er en måte å få statusen til kjendisene til å smitte over på den politiske kandidaten, sier Enli.

LES OGSÅ: Paven vil ikke forhåndsdømme Trump

Annerledes i Norge. Men til tross for at evnen til å bruke sosiale medier blir viktigere og at kjendisstatus fungerer som et fluepapir på velgere: Enli kan berolige eventuelle bekymrede sjeler med at kjendisstatus sjelden er nok.

– Man er avhengig av å treffe en del andre faktorer for å få gjennomslag enn bare å være kjendis. For eksempel bør man virke autentisk, engasjert og fremstå som at du bryr deg om landet og velgerne. Du må også kunne vite en del om tidsånden og hvordan du kan treffe den, sier medieprofessoren.

«Det er viktig at vi gjenkjenner det enorme, politiske potensialet i å ha kjendis-status»

Robert van Krieken, sosiologiprofessor

Det er også verdt å huske på at Norge er veldig annerledes enn land som USA, sier valgforsker Bergh.

– I Norge, hvor det er partiene som stiller til valg og ikke personer, blir forholdene ganske annerledes, sier han.

– En mann som Trump kunne ikke blitt valgt inn i Norge?

– Nei, og et annet element er at vi ikke har personvalg ved stortingsvalg. Dermed skjer ikke det samme som ved lokalvalg, der en del kjendiser stemmes inn. Mange vil også si det er et argument mot personvalg i seg selv. Det sikrer at kjendiser ikke bare suser inn, svarer han.

LES OGSÅ: Trumps løfter bør uroe fordi de ikke kan innfris

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter