Nyheter

Skal granske Fadervår-forbud på kino

Kommisjon skal undersøke om engelske kinoers «nei» til Fadervår-reklame bryter med tros- og ytringsfriheten.

Bilde 1 av 2

Det er kommisjonen for likhet og menneskerettigheter som skal granske reklamenekten, skriver Christian Today. Beslutningen ble kjent fredag 11. desember.

Granskingen vil skje som del av en stor rapport som skal vurdere tilstrekkeligheten av den britiske loven som beskytter tros- og livssynsfriheten. Rapporten ventes tidlig neste år.

LES OGSÅ: Slik fungerer tros- og livssynsfrihet

– Ingen religiøs reklame, takk

Church of England ønsket å vise reklamefilmen i forkant av Star Wars-filmen The Force Awakens, som har premiere i disse dager. I reklamen sier mennesker i ulike situasjoner fram Herrens bønn, kjent som Fader vår eller Vår far. Blant disse teller erkebiskopen av Cantebury, Justin Welby.

Det var Digital Cinema Media (DCM) - som selger reklame for de britiske kinokjedene Odeon, Cineworld og Vue – som satt en stopper for reklamefilmen, skriver BBC. DMC aksepterer ikke politisk eller religiøs reklame. Dette begrunnes med at de ikke vil fornærme ikke-troende og folk med annen tro.

De tre kinokjedene dekker 80 prosent av kinoene i Storbritannia.

LES OGSÅ: Star Wars skulle få unge til å gå i kirken

– Sterkt uenig i begrunnelsen

– Vi er sterkt uenig i avgjørelsen om ikke å vise reklamene fordi de kan fornærme. Vi risikerer å gli i retning av sensur, sier Rebecca Hilsenrath, ifølge Christian Today.

Lederen for kommisjonen for likhet og menneskerettigheter sier at de har forståelse for at folk blir forvirret av at kommersielle julereklamer er greit mens fadervår er ugreit.

– På én måte er avgjørelsen bare tåpelig, men når de insisterer på å stå ved den er det grunn til bekymring for ytringsfriheten, sier Hilsenrath.

Kommisjonen var raskt ute med en uttalelse da reklamenekten ble kjent.

– Frihet til å ha en tro og til å gi uttrykk for ideer er sentrale britiske verdier. Vi er bekymret for ethvert generelt forbud mot reklame fra religiøse grupper, sier en talsperson, ifølge Daily Mail.

– Det er ingen lov som hindrer kristne organisasjoner i å fremme sin tro gjennom reklamer, uttaler kommisjonen, ifølge Telegraph.

Følg oss på Facebook og Twitter!

– Latterlig

Reaksjonene har vært mange etter at reklamenekten ble kjent. Statsminister David Cameron kaller det for «latterlig» mens London-ordfører Boris Johnson forventer at beslutningen gjøres om.

Fra kirkelig hold har det også kommet flere sterke reaksjoner. Church of Englands kommunikasjonsdirektør sier at kirken opplever beslutningen som «forbausende, skuffende og ganske forvirrende».

Les mer om mer disse temaene:

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg er politisk reporter i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter