Religion

Sjarmoffensiv mot norske muslimer: Lanserer ramadan-kampanje

Coca-Cola slipper for første gang reklamekampanje i Norge i forbindelse med ramadan. – Vi vil feire ramadan med norske muslimer, sier selskapet. – En sjarmoffensiv ovenfor en stor forbrukergruppe, mener reklameekspert.

Bilde 1 av 2

Coca-Cola Norge sendte fredag ut en pressemelding om at de for første gang lanserer Ramadan-kampanje i Norge.

– Nå vil vi feire Ramadan sammen med norske muslimer. Kampanjen bygger på våre kjerneverdier fellesskap, glede og det å dele gode øyeblikk. Med utgangspunkt i disse har vi alltid markert julefeiringen, og det samme gjør vi nå med Ramadan. Slik ønsker vi å ta standpunkt for mangfold og kulturell inkludering, sier Johanna Kosanovic, markedssjef for Coca-Cola i Norge.

«Muslimske influensere»

Selskapet opplyser i pressemeldinga at kampanjen vil kjøres ut på mange flater og i forskjellige formater.

– Ikke minst samarbeider vi med dyktige, muslimske influensere som bidrar til å skape oppmerksomhet om høytiden også blant alle de nordmenn som ikke feirer Ramadan, sier Kosanovic i pressemeldingen.

Markedsføringsekspert Trond Blindheim kaller kampanjen en sjarmoffensiv.

– Kampanjen er en sjarmoffensiv overfor en stor forbrukergruppe i Norge, muslimske kvinner og menn. Den er også et tegn på at Norge er en del av den store verden og at vi begynner å bli flerkulturelle vi også, sier han.

LES OGSÅ: Møt russen som faster gjennom russetida

God mottakelse

Informasjonsansvarlig Yasir Ahmed i Islamsk Råd Norge har selv sittet i fokusgruppa til Coca-Cola i arbeidet med reklamekampanjen. Han forteller at den har blitt lagt merke til og fått god mottakelse i muslimske miljøer.

– Det er blitt mottatt veldig godt. Folk syns det er morsomt og gøy at Cola som er en stor aktør i verden ser minoriteten og bruker anledninga til å ønske muslimer god ramadan, sier han.

Ahmed mener reklamen viser solidaritet og mangfold på en god måte.

– Coca-Cola har i forbindelse med andre høytider, som jul, blitt beskyldt for å kommersialisere. Noen vil si de nå forsøker det samme med ramadan?

– Jeg er utdanna markedsfører, og vet at man som markedsfører bruker mulighetene man har til å nå målgrupper. Jeg forstår at de har valgt å promotere Cola i en religiøs høytid og prøver å få fram budskapet og produktet, sier Ahmed.

LES OGSÅ: Religionsfrihet trues i hvert femte land

Også leder Senaid Kobilica i Muslimsk dialognettverk er glad for reklamen.

– Dette er definitivt med på å motvirke utenforskap i samfunnet. Vi ønsker initiativet velkommen.

– Naturlig

Blindheim mener det er logisk at Coca-Cola lanserer en slik kampanje.

– Det er nå såpass mange muslimer i Norge at det er naturlig at de kaster seg på det. Det gjør jo politikere også. Det er blitt vanligere, på samme måte som du sier god jul eller god påske. Coca-Cola er med og vil vise at de er et globalt selskap. De vil selge brusen sin til folk uavhengig av religion eller hudfarge, sier dosenten ved Markedshøyskolen Høyskolen Kristiania.

LES OGSÅ: Utbryterne kjenner seg ikke igjen i Islamsk Råd Norges virkelighetsbeskrivelser

Han opplever Coca-Cola som et selskap som ønsker å fremme tradisjonelle familieverdier og fokusere på høytider der folk tilbringer tid med familien.

– De er veldig opptatt av å prøve å henge seg på hendelser, høytider, ferier og alle hendelser som skjer i folks liv. De vil få flasken inn i den konteksten, sier Blindheim, som også peker på at andre selskaper har harselert litt med dette og forsøkt seg på politisk kvassere kampanjer enn Coca-Cola – slik som reklamen Solo hadde på slutten av 80-tallet med et homofilt par. Cola har tilpasset seg lokale verdier heller enn å utfordre, mener han.

Vanlig reklame

Skal man dømme ut fra en del av reaksjonene selskapet har fått på sosiale medier er det også en del som reagerer på kampanjen. Det skremmer ikke Coca Cola, tror han.

– Jeg vil ikke tro at noen boikotter Coca-Cola fordi de ønsker god ramadan. Vi så at da Solo spilte på homofili i sin reklame på slutten av 80-tallet kalte noen det homsebrus. Men jeg tror at de ikke merket noe på salget. Det var nok mest et lite segment av befolkningen med fordommer mot homofile som reagerte. Slik er det nok nå også, tror han.

LES OGSÅ: Reagerer på DnBs pridestunt

Ahmed har sett at Coca-Cola har fått hets i sosiale medier – og det samme har regjeringspartiet Høyre fått, som i helga la ut en melding der de ønsket norske muslimer god ramadan.

– Jeg har lest kommentarene Høyre har fått. Cola har også fått en del hets. Det ser ut som det er nettrollene som ikke aksepterer at andre enn majoriteten finnes og tenker annerledes enn dem. Både Cola og Høyre skriver at dette ikke er ment politisk, men bare en hyggelig hilsen til muslimene og en begivenhet mange millioner feirer. At et fåtall reagerer betyr ikke at Coca Cola skal vrake kampanjen sin, sier Ahmed. Han mener folk burde se det som naturlig at Coca-Cola lager reklame i flere høytidssettinger, ikke bare jul.

– Jeg vil legge vekt på at man ikke skal se det som noe opprør eller politisk utspill fra Coca-Cola, men som den kommersielle kampanjen det er, sier han.

Kobilica oppfordrer ikke-muslimer til å ikke la seg hisse opp over kampanjen.

– Vi vil vi oppfordre våre ikke-muslimske venner til å ikke overreagere kun på grunn av en liten logo på etiketten, sier han.

LES OGSÅ: Kritiserer bruk av religion i markedsføring av ryddefilosofi

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion