Religion

Sier «hun» om Gud i hver preken

– For meg er det ingen motsetning mellom å være kristen og feminist. Det er uløselig knytta sammen, sier Stine Kiil Saga.

Av: Håkon Vatnar Olsen.

I den nyeste episoden av Vårt Lands podkast Dokka diskuterer Åste Dokka og Stine Kiil Saga ­feminisme i kirken. Saga er ­kapellan i Haslum menighet og redaktør i det feministteologiske tidsskriftet St. Sunniva. I podkasten deler de tanker og erfaringer om kirke og tro i et ­feministisk perspektiv. Saga ­betegner seg selv som feministteolog, og problematiserer kvinnesynet mange kristne har.

Patriarkisk religion

Dokka og Saga diskuterer hvordan kristendommen ble formet i en patriarkalsk kontekst, der kvinner og menn hadde ulike roller og oppgaver.

Kan man røske ut det ­patriarkalske ved kristendommen uten å endre på hele religionen? spør Dokka.

– Jeg tenker at kristendommen er bygd i en tid der for eksempel det å ha slaver var helt greit og akseptert. For meg handler dette litt om det samme. Jeg erfarer at man kan avvise det patriarkalske ved religionen. Vi skal alltid fortolke Bibelen ut fra levd liv, ut fra vår kontekst og våre liv. Da ligger det i det at man kan ­avvise noe uten at alt blir ødelagt, sier Saga.

Gud og kjønn

Saga stiller seg kritisk til spørsmålet om Guds kjønn.

– Jeg tenker at Gud er ­hevet over kjønn. At Gud er både mann og kvinne eller ikke mann og ikke kvinne. Gud er mer enn kjønn.

Saga mener at det er viktig å bruke et dagligdags språk, også når man snakker om Gud. For Saga innebærer dette også å ­omtale Gud som hun:

– Det gjør jeg veldig ofte. Jeg gjør det i hvert fall en gang per preken. Også i gravferdstaler og skolegudstjenester. For konfirmanter har jeg undervisning om det. Jeg sier veldig sjelden han og veldig ofte hun om Gud.

Liker kompliserte tekster

– Er det noen bibeltekster som virkelig får det til å svinge i ­feministhjertet?

– Ja, det er det. Det er gøy med tekster som er litt kompliserte og gjør at vi kan se ting fra en annen side, forteller Saga.

Hun trekker frem bibelteksten om den kanaaneiske kvinnen i Matteus 15.21-28. Teksten forteller hvordan en kvinne kommer til Jesus for å be om helbredelse for datteren hennes. Først sender Jesus kvinnen vekk, men helbreder datteren da han får se at hennes «tro er stor.»

– Teksten ender opp med at Jesus skifter mening, sier 
Saga.

Hun forteller at denne teksten har påvirket hennes gudsbilde.

– Hun gir seg ikke, og så forandrer Gud mening i saken. Noen syntes kanskje det er et skremmende gudsbilde, men jeg syntes det er et innmari bra gudsbilde. Jeg liker at bibelteksten viser Jesus som skikkelig menneske, som heller ikke er fri fra fordommer.

Andres meninger

Selv om Saga mener det er problematisk med konservativt syn på kjønn i kirken, forteller hun har stor aksept for at det også er mulig å være kritisk til feministisk teologi.

Åste Dokka trekker frem Svenska Kyrkan, der biskopene ikke lenger ordinerer prester som er imot kvinnelige prester.

– Jeg syntes det er drøyt at folk blir nekta ordinasjon. Det skal være lov å være imot kvinnelige prester, og ha forskjellige syn i saker som det har vært stor ­uenighet om, sier Saga.

LES OGSÅ:

Sluttet som prest da han ble mindre

Teologiprofessor John Kaufman i podkast: - Finnes ikke evige kristne

- Jeg ønsker meg et mangfold av blikk på verden, sier Live Lundh, som nå styrer boksidene i Vårt Land.

---

Dokka

  • Podkast fra Vårt Land, hvor Åste Dokka snakker med en gjest om spørsmål knyttet til tro og eksistens.
  • Du kan høre Dokka på vl.no, eller der du ellers går for å høre podkaster.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion