De fordelene vi kjente den første­ uka hjemme, går gradvis over. Psykolog Thomas Hansen ser utfordringene hope seg opp når tiden innenfor husets fire vegger­ trekker ut. Aktivisering og underholdning av barn inne er særlig krevende for de med små barn. For familier med ­eldre barn, blir skjermtid en stadig større utfordring, mener han.

– De kan bli enda mer tafatte og opprørte når de ikke får bruke skjermen, sier Thomas Hansen.

Brakkesyken vil øke i tida framover

Han lister­ opp en rekke «symptomer» som melder seg i koronahjem nå, særlig når det går opp for folk at ­situasjonen blir langvarig. Dette bør vi være obs på, mener han:

Det blir verre å aktivisere og underholde ungene når de er uten mye kontakt med andre barn.

Brakkesyken øker. Det blir mer tomt og kjedelig å jobbe­ hjemmefra og være så mye ­isolert. Og det blir tøffere å være mye alene eller sammen med de samme hele tiden.

Hjemmekontor blir mer krev­ende

Selv om du blir flinkere og mer fortrolig med digitale hjelpe­midler, så merker du at det er mange arbeidsoppgaver som gjøres lettere på arbeidsplassen. Noen begynner kanskje gå tom for oppgaver som lett lar seg gjøre hjemmefra. Vi trenger kollega-kontakt og direkte faglig samarbeid.

 Det blir verre å aktivisere og underholde ungene når de er uten mye kontakt med andre barn, påpeker psykolog Thomas Hansen.
Foto: Erlend Berge
Det blir verre å aktivisere og underholde ungene når de er uten mye kontakt med andre barn, påpeker psykolog Thomas Hansen.

Flere gnisninger i lokalmiljøet

Han minner om at folk møter situasjonen ulikt og har ulike grenser for barnas og egen utfoldelse. Det gir gnisninger over andres manglende ansvarlighet eller andres fordømmende formaninger.

– Fordeler man kanskje kjente på i starten, som å slippe å pendle­ og stresse til barnehage går gradvis over. Man går lei, sier Hansen. Da blir det  vanskeligere over tid å fylle dagene med innhold, struktur og skjema.

Mange blir  nedstemt og lei seg. Særlig blant eldre eller de som står utenfor arbeidslivet.

– Å være permittert, eller står i fare for å bli det, dette gir ofte sterke stressreaksjoner og påvirker også de nærmeste, understreker psykologen.

Du kjenner deg sikkert igjen i mange punkter. Men hva skal man gjøre? Thomas Hansen sier det kommer an på hva slags ­situasjon man er i, men her er noen av hans tips:

For småbarnsfamilien:

• Lag klar timeplan for dagen – det gjør det forutsigbart for barna. Det hjelper på motivasjon for å gjøre skolearbeid, og man kan unngå krangling om skjermtid og oppgaver som skal gjøres.

• Hold kontakten med barnas venner gjennom Skype, Facetime og lignende.

• Kom dere ut hver dag. Hvis man må treffe andre, ha fast kontakt med kun en annen småbarnsfamilie slik at man omgås færrest mulig. Folkehelseinstituttet sier man kan 1-2 faste lekevenner og holde seg til de samme lekevennene gjennom denne perioden. Det gjelder også for ungdom.

• Ikke få dårlig samvittighet av å sette barna foran skjermen, men forsøk å bruke det som ­belønning

For eldre:

• Bruk sosiale medier.

• Be barna om å ta ekstra mye kontakt, og sende videosnutter av barnebarna.

• Spill sjakk eller andre spill på nettet med barnebarn.

• Forsøk å omgå noen få andre – men på avstand. For eksempel å gå turer.

• Finn en ny hobby eller interesse. Lær deg noe nytt.

 

Her er flere saker du kan lese:

• Psykologen Hedvig Montgomery er opptatt av taktslagene i livene våre at de må holdes i gang, uansett. – Rytmen må være på plass, sier hun i dette intervjuet

• Vårt Lands salmedugnad er med på å gi ro i urolige tider. Hør Spellemannsvinnerne Darling West synge «Deg å få skode»

• Og dikt må vi ha! Les Frode Gryttens spesialskrevne dikt Naudbluss

(send meg gjerne tips om saker vi burde skrive om: uneb@vl.no)