Pengegaver utfordrer livssynsaktørene

Mens kristne menigheter har lang tradisjon for samarbeid med næringslivet, har et sponsortilbud stilt Human-Etisk Forbund overfor vanskelige prinsipielle vurderinger. – Det kan bli slutt på veldedige gaver uten krav om gjenytelse, spår BI-forsker.

Mens det i Kristen-Norge er tradisjon for å gi uten å kreve motytelser, tyder mye på at normene ikke er like ­etablert for sekulære aktører. Både Den ­norske kirke og ­Human-Etisk Forbund markedsførte seg selv på Arendalsuka i fjor ­sommer.
Mens det i Kristen-Norge er tradisjon for å gi uten å kreve motytelser, tyder mye på at normene ikke er like ­etablert for sekulære aktører. Både Den ­norske kirke og ­Human-Etisk Forbund markedsførte seg selv på Arendalsuka i fjor ­sommer.
Menighetens Filadelfias Q42 ble ferdigstilt i 2016 til en prislapp på 600 millioner kroner. Gaver fra lokale næringslivskrefter kom godt med.
Menighetens Filadelfias Q42 ble ferdigstilt i 2016 til en prislapp på 600 millioner kroner. Gaver fra lokale næringslivskrefter kom godt med.
Lavkirkelige miljøer har vært opptatt av å gi. Men tradisjonen er i tilbakegang, mener religionsforsker Olaf Aagedal.
Lavkirkelige miljøer har vært opptatt av å gi. Men tradisjonen er i tilbakegang, mener religionsforsker Olaf Aagedal.
Publisert Sist oppdatert

– Vi er i utgangspunktet positive til å inngå samarbeid med næringslivsaktører. Men det må være avklart hvilke ­forventinger man har til hverandre, sier Trond Enger.

Han er generalsekretær i Human-Etisk Forbund (HEF), som nå vurderer et tilbud om sponsorsamarbeid fra sportstøyprodusenten Stormberg.

– Det må klargjøres om gave­giveren eller sponsoren ønsker synlighet i form av logo, eller å annonsere at selskapet sponser oss offentlig, sier han.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP