Nyheter

Organisasjoner klare med fly og skip til Moria-evakuering

Den tyske NGO-en Mission Lifeline er villig til å frakte Moria-flyktninger gratis til Norge med fly. Også skipsrederiene står klare, mener shippingekspert. Det eneste som mangler er politisk vilje.

– Det eneste vi trenger er en e-post fra norske myndigheter, så booker vi flyet, sier Axel Steier, talsperson i den tyske frivillige organisasjonen Mission Lifeline.

Han mener det ikke vil ta mer enn to dager å få organisert transport av flyktninger fra de overfylte leirene på øya Lesvos.

– Vi kan få med oss 80 personer per fly. At vi ikke kan ta flere skyldes først og fremst flyselskapenes regler for sosial distansering i koronatiden, sier Steier til Vårt Land.

Flyselskapene frykter smittespredning

Organisasjonen har sendt brev til myndigheter over hele Europa, deriblant Norge, med tilbud om å finansiere transporten av flyktninger fra de overfylte leirene i Hellas. Flere land har uttrykt bekymring for at flyktningene skal bringe med seg koronasmitte.

– Flyselskapene er også redde for å spre smitte. Derfor vil vi teste alle før de kommer ombord i flyet.

Den reduserte kapasiteten samt testingen gjør at opplegget koster langt mer enn det ellers ville gjort.

– Men hvis Norge er interessert, kan vi fly så mange fly dere vil ha, forsikrer Steier.

Tilbudet var i utgangspunktet til tyske myndigheter, men er nå utvidet til alle europeiske land som er villig til å hjelpe. Organisasjonen jobber med flyktninghjelp og redningsaksjoner til sjøs. Tiltaket er finansiert av donasjoner til organisasjonen. Bidragene kommer fra hele Europa, men særlig fra tyskspråklige land.

First Mission Lifeline Search and Rescue from 20170914 until 20171001
Axel Steier, talsperson i den tyske organisasjonen Mission Lifeline, sier at de har fly klare til å frakte flyktninger fra Moria til Norge.

Cruiseskip som transittsentral

Mission Lifeline skriver i brevet at behov for å evakuere flyktningene er enda større grunnet koronakrisen, men at situasjonen allerede fra før av er akutt.

– Evakuering kan løses med lave kostnader. Det skorter altså ikke på gjennomføringsalternativer. Det skorter på regjeringens vilje, sier Christina Grefsrud-Halvorsen, fra Ressursgruppen for evakuering av Moria, som har vært i kontakt med Mission Lifeline.

Den tyske organisasjonen er ikke de eneste som leter etter praktiske løsninger på å få evakuert flyktningene fra leirer som Moria. Fra før har ICJ Norway (International Commision of Jurists) engasjert seg i hvordan Moria-migrantene kan hentes til Norge. Organisasjonen har utarbeidet en plan for hvordan regjeringen kan samarbeide med rederinæringen og FNs høykommissær for flyktninger om å ta i bruk cruiseskip eller andre egnede skip for rask evakuering av Moria-leiren.

– Klare på noen timer

Kristian Aursnes har jobbet mange år i shippingindustrien og driver nå med rådgivning og skipsmegling. Han har hjulpet ICJ med planene og mener det ikke vil være noe problem for rederiene å gjøre dette.

– Finnes det politisk vilje, er jeg helt sikker på at disse rederiene vil stille opp.

Aursnes har vært involvert i ICJ Norways kartlegging av hvordan cruiseskip kunne blitt brukt til å håndtere alle migrantene i Hellas. Forslaget deres innebærer et samarbeid mellom EU, FNs høykommissær for flyktninger og rederiene.

– Et firma som Stena ville ikke hatt noe problem med å løse et sånt oppdrag. Å konvertere for eksempel Stena Saga til et hospitalskip ville tatt et par timer, og de kunne reist av gårde på et par dager.

– Stena har et stort humanitært engasjement

Tanken er at man både skal kunne huse migrantene mens asylsøknadene deres behandles, og frakte dem dit de skal etterpå. Ifølge Aursnes kunne et skip som Stena Saga fraktet i hvert fall tusen mindreårige migranter på to uker.

Hvis Norge, Sverige og Danmark tok imot 500 personer hver, så kunne man i teorien seilt til Oslo på to uker, og fordelt dem derfra.

– Ikke så mange som vet det, men Stena har et stort humanitært engasjement. De har blant annet donert et helt nytt hospitalskip til stiftelsen Mercy ships, som blir et topp moderne sykehus, i motsetning til andre hospitalskip som gjerne er gamle, ombygde skip.

Styreleder i ICJ Norway Terje Einarsen mener at politikerne har egeninteresse av å finne en løsning.

– Ut fra politiske hensyn burde man, særlig nå i koronakrisen, evakuere alle flyktninger fra de greske øyene. Hva er alternativet, har man en plan hvis smitten begynner å spre seg i leirene? Er vi forberedt på å se folk dø i hopetall der, når man kunne gjort noe?

Einarsen mener at ettersom Hellas er med i EU, Europarådet og Dublin-systemet for asylbehandling, har alle europeiske statsledere særlig ansvar her.

FN hilser forslag velkommen

Elisabeth Arnsdorf Haslund, talsperson for FNS Høykommisær for flyktninger (UNHCR) i Nord-Europa, vil ikke kommentere de konkrete initiativene, men hilser alle forslag til løsning velkommen

– Vi har lenge appellert til europeiske land om å stå fram og løse denne kritiske situasjonen. Vi i UNHCR står klare for å bidra med teknisk og juridisk hjelp om hvordan dette kan la seg løse.

LES OGSÅ:

Venstres landsstyre gjør som KrF: Øker presset på Erna Solberg om å hente Moria-barn

Høyre venter på Europa, KrF heier, Frp serverer pepper mot Sp-ønske om å hente Moria-barn

KFUK-KFUM-leder om barna i Moria: «Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen»

---

Moria-saken

  • 40.000 flyktninger og migranter er stuet sammen i greske flyktningleirer som er dimensjonerte for knappe 6.000.
  • I den overfylte leiren Moria lever 7.500 barn med elendige sanitærforhold. 6 av 10 barn er yngre enn 12 år.
  • Tirsdag vedtok Arbeiderpartiets stortingsgruppe å øke antall kvoteflyktninger fra 3.000 til 3.500. Ap ønsker en votering om forslaget i Stortinget raskest mulig.
  • Sp vedtok onsdag at også de vil hente barn fra Moria. Sp vil prioritere de mest sårbare barna under 15 år.

---

Les mer om mer disse temaene:

Torgeir Holljen Thon

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter