I forbindelse med drapet på den franske læreren Samuel Paty, har Muslimsk Dialognettverk sendte et støttebrev (se faktaboks) til norske lærere. Det skriver Utdanningsnytt.

Dialognettverket er en paraplyorganisasjon for 17 moskeer i Norge, og ledes av Senaid Kobilica. I brevet han har forfattet på vegne av nettverkets medlemmer, skriver han blant annet:

«Nå gjelder det å ikke la ekstremistene sette dagsorden».

Påvirker lærerne

I kjølvannet av lærerdrapet i Frankrike, har det vært diskusjoner også i Norge i hvilken grad dette påvirker norske lærere. Utdanningsforbundet frykter slike hendelser vil skremme lærere og innskrenke deres rolle.

Enkelte lar seg også påvirke. I en ny undersøkelse gjennomført av Utdanningsforbundet på oppdrag fra bladet Utdanning, svarer hver tredje lærer at de «i ganske eller svært stor grad er redde for konsekvenser av å vise Muhammed-karikaturer i undervisningen.».

– Jeg er ikke redd for at norske lærere skal løpe rundt og utfordre i vildens sky. Det jeg er redd for er at lærerne ikke tør å utfordre i det hele tatt, har Jens Garbo, rådgiver i Utdanningsforbundet og tidligere lærere, sagt til Vårt Land.

Frie lærere

Arshad Jamil er styreleder i ICC-moskeen, en moské i Oslo med over 5000 medlemmer. De er medlem av Muslimsk Dialognettverk, og er glad for støttebrevet. Jamil forteller at det var naturlig å vise støtte til norske lærere, og at de ønsker å vise solidaritet med en lærerstand som følte seg angrepet.

På spørsmål om hvordan han ser på at norske lærere viser og bruker Muhammed-karikaturer i undervisningen, svarer ICC-styrelederen følgende:

– Jeg tenker det ikke burde være et problem i utgangspunktet. Ytringsfrihet er en grunnlovsfestet verdi vi har i Norge, og lærere står fritt til å legge opp undervisningen best mulig for elevene. Samtidig er det slik at mange muslimer tar disse karikaturene veldig personlig. Hvis alle har mer forståelse og respekt for hverandre, vil vi ha et mer harmonisk samfunn, sier han til Utdanningsnytt.

Når det kommer til diskusjonen der ytringsfrihet og kritikk av karikaturene settes opp som motsetninger, mener Jamil man kan ha to tanker i hodet på en gang.

– Muslimer er for ytringsfrihet. Det er en grunnlovsfestet verdi vi verdsetter høyt. Men vi må ikke begrense ytringsfrihetsdebatten til kun å handle om karikaturer og én religion. Lærerne må vise nyanser, og det tror jeg også at de gjør, sier Jamil.

LES OGSÅ:

• – Et bestialsk angrep som dessverre også fyrer opp muslimsk fiendtlighet

• John Peder Egenæs: «Det som førte til at han ble drept, er i mine øyne å utføre skolens viktigste oppdrag»