Mobiliserer frem mot generalforsamling

Sinte lesere truer med å si opp avisen etter at Åshild Mathisen ble sparket av konsernet fredag. Aksjonærrepresentant ber dem heller gi uttrykk for meningene sine på andre måter frem mot generalforsamlingen.

Siden Åshild Mathisen ble sagt opp som sjefredaktør og publisher i Vårt Land fredag formiddag har reaksjonene haglet i sosiale medier. Noen Vårt Land-lesere har oppfordret til å si opp abonnement i protest mot Mentor Medier-ledelsen, og for å sende et signal til konsernledelsen i forkant av den ekstraordinære generalforsamlingen 16. april.

Styreleder i Vårt Land Bladmisjon, Silje Kvamme Bjørndal, som representerer gruppen med aksjonærer som har krevd generalforsamlingen, forstår at mange har behov for å sende et tydelig signal.

– Det er oppsiktsvekkende at dette er konsernstyrets respons på vår anmodning om å vente med en avgjørelse til etter generalforsamlingen. I våre øyne fremskynder de prosessen, uten i det hele tatt å ønske den dialogen vi har etterspurt. Det fremstår uryddig og derfor er eierne urolige nå. Da er det forståelig at også leserne er det, sier hun.

LES MER: Ferdig som redaktør

Mobiliserer flest mulig

Samtidig håper hun at man kan gi tydelig uttrykk for meningene sine på andre måter, og oppfordrer folk som er misfornøyde til å ta kontakt med eiere som skal på generalforsamlingen for å komme med sine innspill.

– Det er nok noe av det viktigste man kan gjøre nå. Jeg vil også henvise til Åshild Mathisen som på lørdag skrev på Facebook at vi trenger et sterkt Vårt Land, uansett utfall. Oss som eiere vil at folk skal være trofaste mot Vårt Land, samtidig som man selvsagt må se an utviklingen.

Mentor Mediers aksjonærliste består av over 1500 aksjonærer, hvorav de fleste har en ganske liten aksjepost. Bjørndal er ikke kjent med at det finnes noen konkrete tiltak for å mobilisere flest mulig av dem med berettigede aksjeposter, men peker på at sosiale medier er en god arena for å nå ut.

– Det er mitt inntrykk at de som nå har engasjert seg i media ønsker å mobilisere flest mulig, også av de mindre aksjonærene og for konsernet som helhet. Det er avgjørende at konsernet styres på en tillitsvekkende måte, og vi ønsker selvsagt å engasjere flest mulig.

Avventer

Produkt- og salgssjef i Vårt Land, Ivan Solhaug, bekrefter at de har mottatt i underkant av hundre oppsigelser etter Mathisen ble sagt opp.

– Vi tar signalet fra abonnentene, men er samtidig glad for at flere av disse har meldt at de kommer tilbake dersom Mathisens redaksjonelle prosjekt videreføres, forteller Solhaug.

Konstituert redaktør, Alf Gjøsund, forteller at han har fått noen oppsigelser som han har sendt videre til kundesenteret, men at han har fått langt flere henvendelser fra abonnenter som sier at de avventer situasjonen.

– Jeg tolker dette som en protest mot behandlingen av Åshild. Men jeg tolker det enda mer som et positivt engasjement for den avisen Vårt Land ble under Åshilds ledelse, sier Gjøsund.

LES OGSÅ: Har ikke tillit til Tveiten

Mangler tillit

Fredag skrev Vårt Land at storaksjonær Normisjon og privataksjonær Atle Sommerfeldt, ikke lenger har tillit til konsernsjef Per Magne Tveiten. Bjørndal tror mistilliten er en del av helhetsbildet som blir viktig inn mot generalforsamlingen.

– Konsernsjefen spiller en viktig rolle mellom avis og konsern, også som styreleder i Vårt Land. Tilliten til konsernstyret må vurderes på nytt frem mot generalforsamlingen. Vi må vurdere hva slags tillit vi kan ha og hva slags informasjon vi trenger for eventuelt å få tilbake tillit, forklarer Bjørndal.

Hun ser ingen vei utenom at tillitsspørsmålet vil komme opp 16. april, og understreker at om eierne ikke har tillit til konsernstyret vil det vanligvis bety en utskiftning.

Kan du se for deg at det finnes en mulighet for at Åshild Mathisen er redaktør i høst?

– Det er for tidlig å spekulere i, men jeg tror mange lesere - meg selv inkludert – ville vært glade dersom det ble tilfelle.

Mentor Medier-strategi

Konsernsjef i Mentor Medier og styreleder i Vårt Land, Per Magne Tveiten, sier han synes det er vondt å se at noen av Vårt Lands lesere uttrykker misnøye, og at han har forståelse for at noen eiere har spørsmål de ønsker svar på.

– Det de kan oppleve som en hastig beslutning, er et resultat av en langvarig prosess, men slike saker kan jeg som leder ikke behandle i offentligheten, skriver Tveiten i en e-post.

Han skriver videre at han ser frem til å kunne redegjøre for situasjonen på generalforsamlingen, og at Mentor Mediers strategi også vil bli grundig gjennomgått.

– Vi har definert en strategi som sier at Mentor Medier skal bidra til at innhold, produkter og tjenester basert på et kristent verdigrunnlag når bredere ut i et nordisk marked. Gjennom dette skal vi legge til rette for meninger, debatt og mangfold.

– Kommer konsernledelsen eller styret til å kontakte aksjonærer for å redegjøre for deres syn før generalforsamlingen?

Hvilken dialog som vil være i forkant av generalforsamlingen, er vanskelig for meg å svare på nå. Jeg kan imidlertid si at det er viktig for meg å få frem hva som er strategien til Mentor Medier.

LES MER: Tar midlertidig over stillingen

Les mer om mer disse temaene:

Elise Kruse

Elise Kruse er religions- og featureredaktør i Vårt Land. Hun har jobbet i avisen siden 2017, som journalist, kommentator og som nyhetsleder.

Les dagens papirutgave

e-avisen