Totalt endte turen på 9.170 kilo klimagasser for kronprins ­Haakon og 9.007 kilo klima­gasser for utviklingsminister Dag-Inge Ulstein (KrF), siden han ikke ble med til Samoa.

Turen til landene i Sør-Stille­havet er omtrent det en gjennomsnittlig nordmann slipper ut hvert år: 9,8 tonn klimagasser.

– Det er et paradoks, sier kronprins Haakon til NTB. Det ­samme sier utviklingsministeren og ­legger til:

– Det er et problem vi ikke har funnet alle svarene på.

LES MER: Klimabarrieren ligger i hjernen

Klimaavtrykk

NTB kjenner til Ulsteins reiserute til ­Tonga og Fiji og har tatt utgangspunkt i den for å regne ut også kronprinsens klimagass­utslipp. ­Slottet ­ønsker av sikkerhetsmessige ­årsaker ikke å oppgi kronprinsens ­reiserute. Ruten fra Norge til første stopp Tonga var via København, Hongkong og Auckland.

Siden Ulstein droppet ­Samoa for å delta på et møte i ­
Washington D.C., er ­hjemreisen for både kronprinsen og utviklings­ministeren regnet ut fra raskeste vei hjem til Norge fra henholdsvis Apia på Samoa og Nadi på Fiji. Den ­raskeste ruten hjem er via ­Auckland og Dubai.

NTB har brukt klima­kalkulatoren til FNs luftfartsorganisasjon (ICAO) for å regne ut klimaavtrykket. ­Kalkulatoren inkluderer ikke andre klima­gasser (ekvivalenter) enn CO2, som ved flyreiser utgjør en ­vesentlig del av utslippene som bidrar til global oppvarming.

Kondensstriper

For å få mer reelle klimagassutslipp, er det lagt til 80 prosent på utslipps­tallet til luftfartsorganisasjonen. Ifølge klimaforskningsinstituttet Cicero er dette nødvendig for å få total klimaeffekt. Det vil være til dels store variasjoner fra flyreise til flyreise, blant annet avgjør de meteorologiske forholdene om det blir dannet kondensstriper og om de blir værende.

De totale utslippstallene er basert på at man flyr ­business. Utenriksdepartementet bekrefter overfor NTB at det er fløyet business på enkelte s­trekninger. ­Slottet bekrefter at kron­prinsen også flyr business. Ved å fly ­business på lengre ­turer, kan CO2-avtrykket dobles. Et ­privatfly ble også benyttet ­under turen, ettersom et kommersielt fly på turen ble forsinket. ­Dette har ­bidratt til å heve klima­avtrykket.

LES MER: Unge klimaaktivister oversvømmes av hatmeldinger

Håper på innovasjoner

Selv om kronprinsen synes det er et paradoks at han flyr til andre ­siden av kloden for å snakke om klimaendringene, har han tro på det å møte folk.

– Det at vi kommer hit og snakker med dem det gjelder i Stillehavet, tror jeg har en viktig verdi. Det å møtes tror jeg også hjelper for partnerskapet og det internasjonale samarbeidet, sier han og fortsetter:

– Men det er klart at utslipp fra fly er en av de tingene vi ikke har klart å løse. Jeg håper virkelig at det kommer noen innovasjoner som gjør det mulig å slippe ut færre klimagasser, kanskje ­ingen, også fra fly etter hvert.

LES MER: Færre burgere gir bedre klima

Lover færre reiser

Utviklings­minister Dag-Inge Ulstein sier det er viktig at man møtes og bygger relasjoner. Han sier han er glad for at han dro og sier ­reisen har gitt ham mange innspill til det videre arbeidet med klima­forandringer og for et ­renere hav.

– Det er vanskelig å finne de gode svarene og de gode ­løsningene på utslippsproblemet. Vi prøver alltid å gjøre det vi kan. Det siste jeg gjorde før jeg dro, var å ha skypemøter. Men ­akkurat her jeg har vært nå, er det ingen norsk statsråd som har vært før. Skal man ­bygge opp nyttige relasjoner, er det ­ingenting som kan ­erstatte møter ansikt til ansikt. Men 
likevel: Det blir ikke mange ­reiser til Stillehavet. Det skal jeg love deg.