Nyheter

KrFs storbynettverk vil ikke gi etter for Frp: – Nullvekst i biltrafikk må stå fast

Det er bred enighet i storbynettverket til KrF om at man ikke kan endre på målet om nullvekst i personbiltrafikken i byene. Nettverket er også kritisk til økt lokal egenfinansiering.

Bilde 1 av 2

Lekkasjene fra regjeringens bompengeforhandlinger tyder blant annet på at staten spytter inn mer til kollektivutbygging i byene, og at bompengefinansieringen reduseres. Kommuner og fylkeskommuner må også bidra mer selv i lokale prosjekter, særskilt veiprosjekter.

Klare krav

KrF har ennå ikke tatt stilling til den foreløpige skissen til løsning. I juni, før forhandlingene begynte, kom partiets storbynettverk med en uttalelse med flere klare føringer, blant annet økt statlig andel og at nullvekstmålet for biltrafikk skal ligge fast.

Dette gjelder fortsatt, viser Vårt Lands ringerunde til flere personer i nettverket.

– Forhandlingene overlater vi til partiledelsen, så får vi se hva resultatet blir. Men nullvekstmålet må ligge fast, sier Viggo Lutcherath i Kristiansand KrF.

– Jeg legger til grunn at nullvekstmålet for personbiltrafikk står fast. Der var storbynettverket klinkende klare, og det må KrF stå på. Jeg er helt imot å vanne ut begrepet. Det er helt avgjørende at det ligger fast, sier Bergen-finansbyråd og KrF-politiker Håkon Pettersen. Han sier han forventer at avtalen mellom partiene har en veldig tydelig klimaprofil og sikrer de klimavennlige løsningene og investeringene.

Ulike mål

Frp har tidligere vedtatt at de heller ønsker et krav om nullvekst i klimautslippene, ikke reduksjon i biltrafikken. For KrF har det en egenverdi å redusere antallet biler, ikke bare klimautslippene fra trafikken, presiserer KrF-fylkesordfører Solvig Ege Tengesdal i Rogaland.

– Nullvekst i biltrafikken handler ikke bare om klima, men også om bymiljø, framkommelighet, luftkvalitet. Det er mye som gjør nullvekstmålet viktig.

Hun sier hun opplever at KrF og Frp har to forskjellige mål, men at KrF står på nullvekstmålet.

LES OGSÅ: Frp fant bompengeløsning - ultimatum til Venstre

Åpner for endring

Den eneste Vårt Land snakker med i storbynettverket som åpner for å endre dette målet er Helga Marie Bjerke i Tromsø KrF.

– Å se på om nullvekstmålet skal gjelde personbiler eller utslipp, det syns jeg kan være en god idé. Den målsetninga kan kanskje diskuteres og justeres. Men det som kan passe for Tromsø passer ikke nødvendigvis i Bergen eller Oslo, understreker hun.

Fylkesleder Espen Hasle i Oslo KrF var til stede på møtet om forhandlingene mandag. Han sier klimaperspektivet er viktig for KrF og at man er nødt til å redusere utslipp fra biltrafikken.

– For å komme til at Oslo blir en nullutslippsby er vi nødt til å ikke bare ha nullvekst i utslippe fra biltrafikken, men å redusere dem. En reduksjon i trafikken ligger inne i Oslopakke 3. Gjennom både bruk av bompenger, og ved å bedre øvrig tilbud, sier han.

– Kan dette nullvekstmålet kombineres med en eventuell reduksjon i bompengene?

– Slik jeg oppfatter det er det snakk om en liten reduksjon. Det er grunn til å tro at oslobilistene ikke er så prissensitive at dette har stor effekt. Folk kjører når de trenger det, så må vi gjøre kollektivtilbudene bedre slik at folk heller velger det.

– Kunne dere vært villig til å endre nullmålet fra nullvekst i personbiltrafikk til nullvekst i utslipp fra biltrafikk?

– For oss er nullvekstmålet på biltrafikk, det legger vi til grunn. Så har jeg forståelse for at man må gi og ta i en forhandling. Men vi skal fortsatt kjempe for klimaperspektivet.

Jubel for økt støtte

Hasle og andre Vårt Land snakker med er aller mest opptatt av at den statlige andelen av kollektivutbygging i storbyene kan økes fra 50 til 70 prosent.

– Hvis det stemmer at regjeringen er åpen for å ta en større del av denne satsingen i byene vil det være viktig for Oslo. Vi skal gjøre flere viktige utbygginger i Oslo de kommende årene. Det å gjøre kollektivtrafikken god er kanskje enda viktigere enn bompengene når det gjelder å få ned bilbruken, sier Hasle.

– I den grad avtalen legger opp til å øke den statlige andelen opp til sytti prosent på de store kollektivprosjektene, så er det svært positivt. Samtidig er det viktig at man da ikke nedskalerer prosjektene så mye at man ikke klarer å svare på målene vi har satt, sier Tengesdal i Rogaland.

Kritiske til økt andel

Tengesdal stiller seg svært kritisk til mulig økning i lokal egenandel i veiprosjekter.

– I den grad det blir et tema å kreve høyere kommunal eller fylkeskommunal andel vil jeg nesten si at det er uaktuelt, å legge det inn som et krav. Men jeg kjenner ikke den konkrete diskusjonen, sier Tengesdal.

---

Bompengelekkasjer

  • Regjeringspartiene forhandler i disse dager om mulig ny bompengeenighet.
  • Ramma for avtalen skal være på 21 milliarder kroner. Innenfor dette ligger en reduksjon av bompengegjeld og -belastning, økt statlig finansiering av storbypakker (fordelt mellom ti prosent bompengereduksjon og ti prosent økt kollektivinvestering), blant annet.
  • Skissen til avtale skal også innebære en egenandel på tjue prosent ved bygging av kommune- og fylkesvei. Denne andelen kan ikke oppfylles ved hjelp av bompengeinntekter.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter