Byggingen av en 77 meter høy Jesus-statue begynner snart i en av Mexicos farligste provinser, Tamaulipas. Den tar rekorden fra statuen Cristo de la Concordia i Bolivia, nå er verdens største med sine 40 meter.

Gigantiske statuer av Jesus tårner allerede over en rekke byer i Latin-Amerika.

– Jesus-statuene er en slags latinamerikansk versjon av europeiske katedraler. De er bygget med arkitektonisk kløkt og kompetanse for å rage høyt i urbane landskap, sier Ole Jakob Løland, postdoktor og medforfatter av boken Global kristendom.

LES MER: Flykter fra voldsinferno

Konkurranse

Ifølge Løland har Latin-Amerika tradisjonelt vært katolsk territorium, men katolisismen har de seneste tiårene opplevd sterk konkurranse fra ulike protestantiske retninger.

– Pinsevennene og Den katolske kirke tar derfor gjerne imot profilerte personer som tydelige representanter for sin kristne retning, sier Løland.

Initiativtakeren bak den nye Jesus-statuen i Tamaulipas er Eduardo Verástegui Córdoba, en kjent meksikansk skuespiller og troende katolikk.

Sammen med representanter for delstatens myndigheter har han tidligere dratt til Vatikanet og fått audiens hos paven.

– Hvis målet var å få en godkjenning for prosjektet fra Vatikanet, bekrefter det at delstaten er interessert i å profilere byen som pilegrims- og turistmål, sier Løland.

Gudfryktig turisme

Løland mener at det landemerket de fleste vil ha i bakhodet når de ser skissen til statuen i Mexico, er Jesus-statuen i Rio de Janeiro.

Som med denne statuen kan flere av de latinamerikanske Jesus-statuene være en hyllest til katolisismen, men også knyttes til den nasjonale fortellingen, sier han.

Grunnsteinen til Jesus-statuen i Rio de Janeiro ble lagt i 1922 i anledning 100-årsjubileet for brasiliansk uavhengighet.

– Ideen sprang ut av at Brasil noen tiår i forveien hadde fått en konstitusjon som skilte stat og kirke. Noe av visjonen bak arbeidet med å reise statuen var at den skulle være et bolverk mot sekularisering, sier han.

Løland tror statuen i Rio de Janeiro har styrket byens merkevare som turistmål på en måte som har inspirert andre latinamerikanske land.

LES MER:– Ligner på Chile under Pinochet

Dypt forankret

Benedicte Bull, professor ved Universitetet i Oslo og ekspert på Latin-Amerika, tror også at motivasjonen bak den nye meksikanske Jesus-statuen handler om å gi en kristen identitet til en by preget av vold.

I andre latinamerikanske tilfeller er Jesus-statuer et uttrykk for at politikere ønsker å sette sitt preg på byen, mener Bull.

– Det dreier seg om at autoriteter er opptatt av fysiske uttrykk for sin autoritet, fordi den egentlig ikke er bygget på et grundig politisk fundament, sier hun.

Korrupsjon

Bull forteller at den nyeste, kjente Jesus-statuen utenfor byen Lima i Peru var en gave fra det brasilianske byggeselskapet Oderbrecht - som hadde vært innblandet i en rekke korrupsjonsskandaler i Brasil og Peru.

– Det er det mest korrupte selskapet i hele Latin-Amerika, og har forårsaket politiske kriser i hele regionen.

Ifølge Bull har en av måtene Oderbrecht har bestukket politikere på, vært å donere penger til Jesus-statuen utenfor Lima.

– Den er ikke særlig populær blant lokalbefolkningen ettersom de fleste vet hvorfor den har havnet der, sier hun.