Da Hanna Katsman åpnet spesialbrosjyren laget fra Ikea-katalogen i 2017, oppdaget hun at det kun var menn med skjegg og de karakteristiske sidelokkene, og gutter som var avbildet. På bildene kunne man se religiøse tekster i bokhylla, den sjuarmede lysestaken menora, et bord som var dekket til sabbatsmåltid, fedre og sønner som spiste frokost, og klesskap fylt med hvite skjorter og svarte dresser.

Men altså ingen mødre, døtre eller søstre.

I 2017 kom en Ikea-brosjyre, spesielt rettet mot ultraortodokse jøder i Israel. To år etter startet rettsaken etter et gruppesøksmål mot møbelgiganten.

LES MER: Erling Rimehaug om Trumps arabiske fred

Null verdi

Hanna Katsman fra byen Petah Tikva og er kvinnen bak søksmålet. Sammen med organisasjonen Israel Religious Action Center krever de at rundt 10.000 ultraortodokse kvinner skal få minst 1500 shekels hver i oppreisning, noe som tilsvarer rundt 3600 norske kroner. Det blir i tilfelle rundt 36 millioner kroner IKEA må ut med totalt. I tillegg krever de at IKEA i Israel skal gjenoppta distribusjonen av den vanlige katalogen i det ultraortodokse samfunnet – med bilder av både menn og kvinner. Søksmålet er mot IKEA i Israel og direktøren Shuki Koblenz.

– Den totale utestengelsen av kvinner og jenter fra brosjyren sender et alvorlig signal om at kvinner ikke har noen verdi. Det er noe galt med deres tilstedeværelse, selv i familie- og hjemsfæren som katalogen presenterer, heter det i søksmålet.

Det er tre Ikea-varehus i Israel og representanter for varehuset sa at de laget spesialutgaven etter å ha fått flere henvendelser.

LES MER: Måtte unnskylde uttalelser om jøder

Måtte trekke

– Vi bestemte oss for å lage et unikt magasin som også tillater haredim (de ultraortodokse) å glede seg over produktene og løsningene Ikea tilbyr, i henhold til sin livsstil, sa de den gang.

Men de måtte raskt trekke den tilbake, og det ble like raskt klart at Ikea sentralt ikke hadde vært involvert i saken.

– Dette er ikke noe som har gått gjennom oss. Vi har vært veldig tydelige på at dette er ikke det Ikea-varemerket står for, sa talsperson Josefin Thorell i Ikea-gruppen til det svenske nyhetsbyrået TT i 2017.

Ikea i Israel beklaget og sa at de ikke ville lage reklame som utelot kvinner i framtiden. Noe senere kom en brosjyre uten bilder i det hele tatt.

Kvinner som har mottatt katalogen har blitt sinte, traumatiserte og er fornærmet på det groveste, heter det i søksmålet.

– Skadevirkningene av å bli ekskludert strekker seg mye lenger enn til de som har fått katalogen. Det kan skade kvinners status i samfunnet generelt og i det ultra-ortodokse spesielt.

LES MER: Etiopiske jøder har ventet i over 10 år. Så fikk de endelig komme «hjem»

Forbud

Rundt 800.000 israelere definerer seg som ultraortodokse jøder, noe som tilsvarer omtrent 10 prosent av befolkningen. Miljøet lever adskilt fra resten av det israelske samfunnet. Ultraortodokse menn kjennetegnes ved skjegg og sidelokker, og gifte kvinner dekker håret, enten med skaut, hatt eller parykk. I noen ultraortodokse grupper er det forbudt for kvinner å vise kvinner offentlig.

Det vakte også voldsom debatt samme år, da det viste seg at ultraortodokse jødiske menn flere ganger har fått betjeningen på fly til å flytte kvinnelige passasjerer fra setet ved siden av seg. Begrunnelsen var at de tolker skriften slik at den forbyr dem nærkontakt med en kvinne som ikke er deres kone eller et nært familiemedlem. En domstol i Jerusalem bestemte i juni 2017 at det israelske flyselskapet El Al ikke lenger kan be kvinnelige passasjerer om å bytte sete i slike tifeller.

Klippet ut

I 2013 fjernet Ikea en reportasje med et lesbisk par i den russiske utgaven av kundemagasinet «Ikea Live». Saken ble også fjernet fra møbelkjedens russiske nettsted.

Bakgrunnen var en omstridt lov mot «homopropaganda», som dumaen vedtok sommeren 2013. Loven er blitt sterkt kritisert av blant annet FN og en rekke menneskerettighetsorganisasjoner.

Året før fjernet Ikea rett og slett kvinnene i den saudiarabiske utgaven av katalogen. Nesten alle kvinnene og mange jenter ble retusjert bort fra bildene. Mens katalogene i andre land har fire designere på forsiden, er det kun tre i den saudiarabiske utgaven det året. En av de fire var en kvinne, og dermed ble bildet fjernet.

Et bilde av en kvinne med øredobber, bare føtter og en liten utringning, ble til en mann med svarte sokker, for eksempel. Et bilde fra felles matlaging på kjøkkenet, der barn, kvinner og menn hygger seg, ble til et bilde av... bare kjøkkenet.

Det svenske selskapet beklaget det som hadde skjedd.

– Vi burde ha reagert og innsett at det å utelukke kvinner fra den saudiarabiske versjonen av katalogen ikke er i tråd med Ikea-gruppens verdier, het det. Året etter var kvinnene tilbake i katalogen.

Kilder: Haaretz, Independent, NTB,