Nyheter

I krisetid vinner 
voodoo over Jesus

Nesten alle i ­Haiti ­regner seg som kristne, men enda flere ­praktiserer voodoo. Da jordskjelvet rammet, var hekse­doktoren like viktig som pastoren.

Bilde 1 av 5

5. desember 1492 setter Christopher Columbus føttene på en stor, ukjent øy i den vestlige ­delen av Atlanteren. Han rapporterer tilbake til den spanske dronningen om et frodig og vakkert paradis. Øya er som sukker for sjelen, men europeernes inntog blir begynnelsen på Haitis 500 år lange brutale og kaotiske ­historie.

LES MER: Bytter ut voodoo med kristendom

Blander religioner

Drøye hundre år etter Columbus vasset i land blir øya kolonisert av franskmennene. Hundretusener av afrikanske slaver blir skipet fra Vest-Afrika for å arbeide på de endeløse sukker- og kaffeplantasjene. Slavene tar med seg sine afrikanske guder og religioner, som de fortsetter å praktisere i all hemmelighet etter de har blitt tvunget til å bli gode katolikker.

Afrikanske guder blir blandet med bibelske fortellinger og figurer. Troen og ritualene blir overlevert muntlig fra generasjon til generasjon. Religionen voodoo blir født. Selve ordet er avledet av vodun, som fon-folket fra Benin i Vest-Afrika kalte sine guder og ånder.

– I voodoo-religionen er det slik at de troende skal oppstå i Guinea, sier Petter Skauen, som i en årrekke har jobbet med freds- og forsoningsarbeid i Haiti, med bakgrunn i Kirkens Nødhjelp.

Haitierne kaster ut de franske kolonistene i 1791 og danner den første svarte, frie slavestaten i 1804. Den største delen av ­befolkningen er døpte katolikker, men nå er de frie til å praktisere voodoo: en blanding av ­katolisisme og stammereligioner.

MIN TRO MED PETTER SKAUEN: – Den kirke som ikke kjemper for menneskerettigheter, er en svak kirke

Mange praktiserer voodoo

Et halvt millennium har passert, og paradisøya er mer helvete enn himmel. Den fattigste øya på den vestlige halvkule, et sted de velutdannede rømmer fra, skriver Bistandsaktuelt. Her strever de fattige med å overleve. Her har brutale diktatorer fått herje. Petter Skauen sier at det på mange måter har vært kaos i øystaten siden Columbus ankom.

– Haiti er det verste av Afrika som flyter rundt i Karibien. Sult, språkforvirring og polarisering, sier Skauen.

12. januar 2010 rammer jordskjelvet. Det måler 7,3 på Richters skala. Ett år etter jordskjelvet oppjusterer landets statsminister Jean-Max Bellerive dødstallet fra 250.000 til 316.000. Dette gjør det til det nest mest dødelige jordskjelvet noen gang. Det er imidlertid knyttet stor usikkerhet til tallene.

83 prosent av Haitis ti millioner innbyggere tilhører kristne kirker, men det hindrer ikke store­ deler av befolkningen i å søke hjelp hos voodoo-doktorer.

– Når mørket faller på starter trommene over hele Haiti. Enkelte steder der det har vært stort nærvær av misjonærer er det tabu, men allikevel søker folk voodoo-bevegelsen i det skjulte, sier Skauen.

– Mitt inntrykk er også at haitierne både går til presten og voodoo-doktoren, sier Ingvild Skeie, rådgiver på fred og sikkerhet i Kirkens Nødhjelp.

Skeie reiser til Haiti denne helgen for å jobbe med nødhjelp.

– Det sies ofte litt sleivete at alle på Haiti praktiserer voodoo, men det stemmer ikke helt. ­Allikevel er voodoo svært integrert i kulturen.

LES MER: Frps Per Sandberg vil jobbe med bistand på Haiti

Skremselsevangelisering

I etterkant av katastrofen i 2010 uttalte Pat Robertson, amerikansk kristenleder og TV-evangelist, at jordskjelvet som rammet Haiti skyldtes en pakt slavene­ hadde inngått med djevelen. Pakten skulle ifølge predikanten ha blitt inngått på 1800-tallet for å fjerne det franske styret.

– Det var forferdelig evangelisering. Dette handlet om skremsel for å få nye områder å gå inn og tjene penger på. Slike utsagn har ikke gjort det bedre for haitierne. Det har blitt mye splittelse i familier og kamp mellom kirkene, motarbeidelse og baksnakkelse, sier Skauen.

I lang tid har Haiti hatt nær kontakt med amerikanske baptist- og pinsekirker som har gitt økonomisk støtte til mange grupper og lokalsamfunn.

– Det har vært en vekkelse i Haiti og særlig etter jordskjelvet i 2010 ble kirkene på nytt sterke, forklarer Skauen.

Voodoo står sterkest blant ­katolikker, mens det er de evangelikale kirkene som har vokst mest.

– Mange protestantiske kirker har tatt avstand fra voodoo samtidig som de praktiserer det i det skjulte.

– Hva er grunnen til at voodoo står så sterkt?

– På mange måter er voodoo en fellesnevner i et fragmentert samfunn der det finnes mye ­rasisme.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Nesten ingen psykologer

Fem år etter naturens herjinger og vold vil likevel få overlevende­ si at de ble traumatisert eller deprimerte. Men mange sier de har lite energi, dårlig matlyst, sliter med søvnløshet, mareritt og smerter i hjerteregionen, melder­ helse­arbeidere ifølge Reuters. Psykiske­ lidelser blir i stor grad stigmatisert.

– Det var først etter jordskjelvet at helseministeren sa at mental helse bør være en prioritet, og at dette temaet ble snakket om, sier helsearbeider Reginald Fils-Aime til Reuters.

Det finnes om lag ti psykologer til Haitis ti millioner innbyggere. I århundrer har det vært voodoo-doktoren innbyggerne har søkt hjelp hos for å få bukt med mentale lidelser. Alternativet er ofte å bli gjemt bort på ­anstalt. Det finnes mer enn 60.000 voodoo-prester i Haiti, og de har sine egne seremonier for å helbrede syke.

– Voodoo helbreder sinn, sjel og kropp. Sjelen er den vi er og som styrer alle våre handlinger, sier Max Beauvoir, leder for bevegelsen Haitisk voodoo til Thomson Reuters Foundation.

En 40 minutter lang kjøretur utenfor hovedstaden, Port-au-Prince, ligger voodoo-templet til Beauvoir. Her har han behandlet mennesker i 40 år. Inne i templet finnes det et lite alter og åndenes favorittsprit på flasker. Her ofres kyllinger og geiter til gudene og åndene.

– Voodoo er sjelen til Haitis befolkning og hele kulturgrunnlaget. Det er en livsstil. Voodoo kan gi behandling til folk som er både fysisk og psykisk syke.

– Forårsaket mye vondt

– Voodoo har forårsaket mye vondt, sier Skauen.

Han referer til seksuelle overgrep, alkoholisme, frykt og hiv/aids-spredning.

– Noen steder har voodoo-prester hogd ned store skogområder fordi de mener onde ånder har sin bolig der. Voodoo er årsak til mye redsel og sykdom, men også fellesskap. Denne bevegelsen har mange sider.

I lang tid ble voodoo fordømt av Den katolske kirken i Haiti. Voodoo ble regnet som Satans verk og skadelig overtro som måtte bekjempes, skriver Kristeligt Dagblad. Gjentatte ganger oppfordret kirken regjeringen til å forfølge utøvere. I 1941 iverksatte president Elie Lescot en heksejakt på voodoo-utøvere, men mislyktes. I 1986 ble voodoo anerkjent som offisiell religion.

– På folkemunne sier man at 50 prosent er katolikker, de ­resterende er protestanter og alle praktiserer voodoo, sier Skauen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter