Nyheter

Gir julegaver med mening

Stadig flere bytter ut vanlige gaver med såkalte alternative julegaver, der pengene går til humanitære formål. Nadia Moen gir slike gaver på femte året.

– Alternative julegaver er en veldig fin måte å hjelpe andre på og er bra for miljøet. Først og fremst handler det om å gi til noen som trenger det, sier den 22 år gamle statsvitenskapsstudenten ved universitetet i Stavanger, Nadia Moen.

Moen begynte med å gi slike gaver allerede da hun var 17 år gammel. Hun forteller at det var moren som lærte henne betydningen av å gi. Etter endt utdanning vil hun få seg en jobb innenfor humanitær sektor.

– Jeg har litt ekstra hjerte for humanitære saker og har tidligere vært frivillig i TV-aksjonen, sier hun.

Moen har utelukkende fått positive tilbakemeldinger fra gavemottakerne.

– Det blir god stemning og hyggelige reaksjoner når de får gavene, sier hun.

LES OGSÅ: Unge er best på alternative gaver

Trendy blant unge

En undersøkelse utført av YouGov på oppdrag fra Plan Norge viser at 20 prosent av den norske befolkningen kommer til å gi bort en alternativ gave denne julen.

Spesielt skoleelever og studenter er villige til å tenke humanitært. Hele 31 prosent planlegger slike gaver.

Moen forteller at hun selv ikke kjenner så mange venner som gir bort alternative gaver. Hun har likevel en forklaring på hvorfor det er blitt så populært blant unge.

– Den yngre generasjonen er kanskje mer bevisste. Humanitære formål er veldig fremme i media som for eksempel TV-aksjonen, tror hun.

Økt omsetning

En av de største tilbyderne av alternative julegaver er Kirkens nødhjelp. Organisasjonen har de siste årene opplevd en markant etterspørsel av produktene.

I 2013 omsatte Kirkens Nødhjelp for rundt 2.9 millioner norske kroner som følge av salget av de alternative julegavene.

I 2016 var salget nær fordoblet til nesten fem og en halv million norske kroner.

– Jeg tror mange setter pris på å gi og få gaver som betyr noe for dem som trenger det aller mest. Det er med på å gjøre julefeiringen litt ekstra meningsfull, sier prosjektleder i Kirkens Nødhjelps markedsavdeling, Cathrine Bøe Gjesti, til Vårt Land.

Gjesti forteller at salget ikke har gått ut over den vanlige givergleden til folk flest.

– De siste årene har folk gitt like mye - og mer. Enkeltpersoner, næringsliv og menigheter har lyst å være med å gjøre en forskjell og har derfor gitt rause gaver. Det setter vi stor pris på. Det betyr ekstremt mye for arbeidet vi driver, sier hun.

LES OGSÅ: Flere gir geit i gave

Pledd til Syria

Generalsekretær i hjelpeorganisasjonen Unicef, Camilla Viken, forteller at organisasjonen har hatt salg av alternative julegaver siden 2007.

– Vi har et bredt tilbud der alt er ekte varer og ikke bare symbolske varer. Det er et større behov enn vi klarer å dekke. Når du betaler for et teppe gir du bort et teppe, forteller hun.

Viken sier at tidligere undersøkelser har vist at mange nordmenn får gaver de ikke trenger. Derfor foretrekker de heller å gi en «gave med mening».

– Den mest populære gaven er varme klær og pledd, særlig til syriske barn som nå har en tøff vinter, sier hun.

Er kritisk

Leder for hjelpeorganisasjonen Studentenes og akademikerens hjelpefond, Beathe Ødegård, skriver på e-post at organisasjonen er kritisk til hvordan kampanjene kommuniseres «og pakkes inn»:

– Mange symbolske gaver fremstilles som livsviktige bidrag som vil endre liv. Vi mener dette er et misvisende budskap som forsterker bildet av oss selv som de «hvite heltene» og «de andre» som passive mottakere. I tillegg får giver ofte svært lite informasjon om hva pengen faktisk går til, sier hun.

Hun mener bistandsorganisasjoner har et ansvar for hvilket bilde folk får av verden.

– Vi må være tydelige på de faktiske effektene gavene har, presisere tydelig at du gir ikke en geit, en ullgenser eller en kylling, men summen går til generelt arbeid eller lignende. Vi må våge å gi litt mer kontekst, sier hun.

Her er de alternative gavene

Du kan kjøpe ulike symbolske gaver eller produkter der kjøpesummen går til veldedig arbeid. De fleste av organisasjonene opplyser om at de bruker pengene der de mener behovet er størst.

Kirkens Nødhjelp har en nettbutikk som tilbyr blant annet tilbyr en geit til 250 kroner. De mest populære gavene så langt i år er de symbolske gavene geit, kyllinger, rent vann, skolesekk og helsesjekk.

Miljøvernorganisasjonen WWF selger tre forskjellige gaver som på ulik måte kan være med å hjelpe truede dyrearter. I pakken «Hjelp våre norske rovdyr» kan du velge å betale for en gave som vil hjelpe norske bjørner, ulver eller gauper.

Leger uten grenser selger dette året julekort der inntektene går til mennesker i nød. Du kan velge mellom ulike kort som er tegnet av syriske eller palestinske barn.

Norsk Folkehjelp tilbyr en rekke ulike gaver på sin hjemmeside. Du kan blant annet være med på å støtte en minefri skolevei, gi en minefri fotballbane eller støtte fjerningen av klasebomber i krigssoner.

Plan Norge selger gjennom sin nettbutikk en blanding av produkter der kjøpesummen går til veldedige formål, eller de symbolske julegavene. Produktene varier fra en keramikkskål håndlaget i Sør-Afrika til et gavekort som gir bort rent vann til noen som trenger det. Inntektene fra salget går til en rekke forskjellige prosjekter der Plan jobber.

Unicef har i sin nettbutikk en rekke gaver fra varme klær til barn i Syria tilmyggnetting for å bekjempe spredningen av malaria.

Julegaver med mening er et Facebook-initiatv fra Aksel Braanen Sterri. Han oppfordrer til å støtte kampen mot malaria ved å gi penger til Stiftelsen Effekt.

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter