Da partiet satt i regjering, var Frp bundet opp: Partiet måtte tåle streng alkoholpolitikk med KrF på laget. Dagens alkoholpolitikk skulle «ligge fast».

Men i en fersk stortingsinnstilling om åpningstider for Vinmonopolet, fremmer partiet en rekke nye fremstøt på alkoholfeltet. Ett av dem er noe som næringsinteresser – og organisasjonen Virke Servicehandel – lenge har ivret for:

At kiosker og bensinstasjoner kan få søke om å få selge alkohol og dermed konkurrere med dagligvarekjedene.

LES OGSÅ: Frp vil vedta fabrikkutsalg av sterkøl – møter høyt KrF-varsko

Frp: Ingen forskjell på matbutikker og bensinstasjon

Frps vri i det nye forslaget er å «tillate at kommunene kan si ja til søknader om salgsbevilling, også når søknaden kommer fra servicehandelsbedrifter». Stortinget behandler saken tirsdag over pinse.

– En bensinstasjon som vil selge øl skal altså få lov til det?

– Ja. I mange små kommuner er jo bensinstasjonen nærbutikken. Da bør kommunen kunne avgjøre og definere dette, svarer Frps helsetalskvinne, Åshild Bruun-Gundersen.

– Men bør det samme være mulig i store kommuner og byer?

– Denne saken kan vel knapt kalles en liberalisering. Alkohol er jo en godkjent vare. Øl selges i vanlig butikk. Frp ser ingen prinsipiell forskjell på om lokalet heter matbutikk eller bensinstasjon. Kommunene klarer å finne en god måte til å avgjøre hvor i kommunen man bør kunne selge øl.

Her er Frps nye alkoholmeny

Men Frp har mer på lager: Partiet fremmer i tillegg åtte andre forslag på alkoholfeltet. Dermed viser partiet frem sin nye meny i alkoholpolitikken.

Frp vil blant annet at Stortinget skal stemme over:

• La dagligvarebutikker få selge øl og annen alkoholholdig drikk med opp til 4,7 prosent alkohol i hele åpningstiden.

• La Vinmonopolet få fri etableringsrett. Dermed skal polet selv få bestemme hvor butikker åpnes og unngå at lokale myndigheter dirigerer dette.

• Kutte avgiftene på alkohol til samme nivå som våre naboland. Begrunnelsen er å unngå handelslekkasje og smugling. Forslaget er en gammel Frp-slager fra før regjeringstiden – og vil gi kraftige priskutt på vin, sprit og øl.

• Myke opp reklameregler: Det bør bli mulig å reklamere med merkelogo'er innenfor skjenkestedenes vegger, drive markedsføring av øl inne på puben og at produsenter skal få utstyre alkoholflasker med «eventuelle utmerkelser og priser».

• Lokale bryggerier og destillerier skal få selge produktene sine direkte fra produksjonsstedet.

Næringsinteresser har presset på

Men det er trolig forslaget om å la kommunene gi ja eller nei til salg av øl fra bensinstasjoner og kiosker som kan få mest trykk utad.

Virke Servicehandel presset på for dette tidligere i år:

– En avgjørende forutsetning for at servicehandelen kan utfordre de etablerte dagligvareaktørene, er konkurranse på like vilkår mellom kiosker, bensinstasjoner og dagligvare. Per i dag har kiosker og bensinstasjoner et statlig forbud mot salgsbevilling for svake alkoholholdige drikkevarer, sa Virke-leder Iman Winkelman til Nettavisen tidligere i år.

 

LES OGSÅ:

• KrF-Bekkevold: Det blir ingen storstilt liberalisering av norsk alkoholpolitikk på KrFs vakt.

• Regjeringen myker igjen opp alkolov - flaskesalg fra mikrobryggerienes små puber

• Etter Granavolden: Derfor frykter rusfeltet friere alkoholsalg