Daglig leder Per Kristian Heitmann i foreningen Middle East Mission øyner håp.

– Danske Bank har varslet at de skal vurdere vårt kunde­forhold på nytt, noe jeg er glad for.

Vårt Land har i en serie ­artikler fortalt om hvordan hjelpe­arbeidet til en forening i Trønde­lag ­rammes av innstramminger i den ­såkalte hvitvaskingsloven.

LES MER: Må legge ned bistand til Syria

Venner

Med base i Levanger har den kristelige foreningen Middle East Mission (MEM) samlet inn penger til en vennskaps­menighet i Syria i 22 år. Helt fram til i fjor gikk det smertefritt å sende penger til det krigsherjede landet.

Men i fjor høst varslet foreningens bank, Danske Bank, at den ikke lenger kunne overføre penger, og foreningen ville bli sagt opp som kunde. Banken frykter at pengene, 300.000–500.000 årlig, skal havne i hendene på terrorister.

Som støtte for avgjørelsen brukte banken lovvedtaket Stortinget fattet i mai i fjor. Da ble lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, den såkalte hvitvask­ingsloven, strammet inn. Banker pålegges å hindre terrorfinansiering.

Kontanter

Foreningen ­klaget kundebehandlingen til Finanstilsynet, og fikk avslag. De ­anket så til Finansklagenemnda og fikk ­avslag. Instansen kunne ikke ­hjelpe MEM.

I vinter har MEM også søkt flere banker om å få bli kunde, men alle har sagt nei og vist til Stortingets lovinnstramming.

LES MER: Sp og KrF refser banker

Lovskjerping

­Behandlingen av Middle East Mission fikk stortingsrepresentantSigbjørn ­Gjelsvik (Sp) til å reagere:

– Dersom bankene nå ­avvikler eller avviser kundeforhold i stor skala og henviser til loven, ­opererer de i strid med Stortingets vilje, sa Senterpartiets medlem i Stortingets finanskomité til Vårt Land i mars.

Da Stortinget skjerpet hvitvaskingsloven i fjor, var Gjelsvik saksordfører i finanskomiteen. Han understreker at det ikke er fritt frem for bankene å nekte kundene tjenester.

Også KrF reagerte i mars:

– De konsekvensene som her presenteres oppleves veldig gale, sa KrFs finanspolitiske talsmann, Tore Storehaug

Risiko

Gjelsvik tok saken opp med finansminister Siv J­ensen (Frp), i et skriftlig spørsmål: ­«Mener statsråden at kundenes rett til å få utført bank- og finanstjenester er svekket som følge av loven?»

Jensen skriver i svaret at «tilgang til trygge og gode bank- og finanstjenester er viktig», men samtidig understreker hun at man må være «oppmerksomme på trusler som innebærer ­risiko for misbruk av de samme ­tjenestene», blant annet «finansiering av terrorisme».

Finansministeren gir ikke ­foreningen Middle East ­Mission noen drahjelp i deres strev for å bli kunde i en norsk bank, som så kan sende penger til en vennskapsmenighet i ­Syria. Hun ­skriver at «tilgangen til ­finansielle tjenester verken har vært eller skal være absolutt», 
og ­poengterer at norske ­banker bare s­tiller «nødvendige vilkår» som er «i samsvar med inter­nasjonale ­anbefalinger og 
krav».

Ekstrarunde.

MEMs ­kunde­forhold i ­Danske Bank skulle blitt avsluttet 31. mars. Men nå tar banken en ­ekstra runde.

– Som tidligere nevnt i denne saken har vi stor respekt for det arbeidet Per Kristian Heitmann driver og har drevet med, og hans genuine engasjement for å hjelpe folk i nød. I lys av dette syns vi det er både rett og rimelig, og det minste vi kan gjøre, å sette oss ned og se grundig på den siste korrespondansen han har sendt oss. Såpass respekt skal vi ha for Per Kristian og Middle East Mission, sier pressesjef Øystein Schmidt i Danske Bank Norge.