– Mange har utrolig sterke historier som griper veldig og engasjerer, og da blir det veldig mange som støtter. Det har jo blitt veldig mye penger, sier Ellen Døvle Kalland, avdelingsleder i Kreftforeningen.

Inne på Kreftforeningens Facebook-side er det en lang rekke av private innsamlingsaksjoner for kreftsaken.

Gjennom innsamlinger på Facebook fikk Kreftforeningen i år inn 22,1 millioner kroner. I all hovedsak er det innsamlinger startet av privatpersoner. Det er i overkant av 6 prosent av alle innsamlede midler Kreftforeningen samlet inn totalt.

En rekke organisasjoner har innsamlingsaksjoner på Facebook. De har egne innsamlinger og innsamlinger privatpersoner som privatpersoner tar initiativ til. Veldedige organisasjoner må ikke betale avgifter for donasjoner som kommer via Facebooks betalingsplattform.

Enorm vekst siden 2017

Ifølge en rapport, skrevet av konsulentselskapet Deloitte, samlet Kreftforeningen inn i overkant av 2 millioner kroner på Facebook i 2017. Innsamlede midler på Facebook er altså tidoblet på to år.

– Er dette nye, friske midler eller er det donasjoner dere ellers ville fått i andre kanaler?

Jeg tror at dette er nye midler. Vi var blant de første som var med på Facebook-innsamlinger. Det var utrolig mye i 2018 og 2019. Det når ut til folk vi kanskje ikke ville nådd ut til ellers, gjennom personlige nettverk og deling, sier Kalland.

Hun forteller at de har et par egne innsamlinger i løpet av året.

– Vi vurderer egne innsamlinger, men vi har ikke en konkret plan om flere egne innsamlinger. Det er de private initiativene som griper, som rører og er nære. Det er noe annet når vi legger ut selv, sier hun.

 

 

Effektiv bistand er populært

Gieffektivt.no er en donasjonsportal som drives i et samarbeid mellom Stiftelsen Effekt og Effektiv Altruisme Norge. Målet er at bistanden skal være så effektiv som mulig.

Organisasjonen samlet inn 430.000 kroner før jul. Det er på nivå med flere av de store bistandsorganisasjonene.

Andreas Stråbø Normann har ansvar for siden.

Han mener at størsteparten av innsamlingen kommer inn fra profilerte skikkelser, med et stort nettverk.

– 200.000 kom fra Aksel Braanen Sterris innsamling og 100.000 fra Andreas Wahls.

De har høy anseelse blant giverne og er flinke til å drive egne aksjoner, mener Normann.

– De har også stilt egne midler til disposisjon. De driver med såkalt «matching» (den som samler inn gir selv tilsvarende det som kommer inn opp til et visst beløp, red.anm.) på opp til 50.000 kroner på egne innsamlinger, sier han.

Sterri gjør Facebook-comeback

Sterri har i flere år hatt innsamlingsaksjoner med effektiv altruisme som formål på sin Facebook-profil.

– Det er det dobbelte av det som har vært tidligere har vært tidligere, sier han.

Han har egentlig deaktivert Facebook-profilen sin, fordi han selv mener at han bruker for mye tid på Facebook, men gjenopprettet profilen i desember for å samle inn penger.

– Jeg blir begeistra over det. Man går jo inn i konkurransemodus, du skal få til mest mulig. I tillegg er det et godt formål. Innsamlingen får et liv i seg selv, og når du setter i gang vil du at det skal bli så bra det kan bli, sier han.

– Kommer du til å gjenopprette profilen hver desember framover?

– Jeg er såpass effektiv altruist, selv om det er blandede følelser med å komme tilbake på Facebook, er gevinsten mye større enn mitt lille problem med å være på Facebook, sier han.

Amazonas ga engasjement

Da brannene herjet i Amazonas i høst, samlet Regnskogfondet inn 8,8 millioner kroner på én Facebook-innsamling. På grunn av den innsamlingen bidro Facebook-innsamlinger med 22-23 prosent av innsamlede midler.

– Vi startet med et mål om å få inn 50.000, noe vi fikk inn på 20 minutter. Vi satte inn ressurser på å svare på alle spørsmål og takke alle givere, fram til antall givere overmannet oss, sier Per Christopher Prebensen, markedssjef i Regnskogsfondet.

Hjelper å oppdatere giverne

Å holde potensielle givere informert var et av de viktigste grepene for å holde innsamlingen gående.

– Vi hadde folk på vakt nesten 24 timer i døgnet som oppdaterte folk om hva utviklingen er og hva pengene går til. Vi jobbet mye med å poste oppdateringer og svare på henvendelser, positive som negative. Vi mener dette var essensielt for at den ble så stor som den ble, sier han.

En annen innsamling fra tidligere, som riktignok ikke hadde den samme saksoppmerksomheten, satte de ikke inn de samme ressursene på.

– Den fikk vi inn 18.000 fra. Hvis vi hadde gjort mer med den, hadde den vært mer suksessfull, tror Prebensen.

Les mer:

Branner herjer etter rekordvarmt 2019

EU-støtte for å stanse migranter bidrar til omfattende overgrep i Libya

Lyspunkt i et dramatisk år