Nyheter

Dette krever De grønne

Miljøpartiet havner på vippen i flere byer. Kravlisten er allerede klar.

Etter nattens brakvalg ligger Miljøpartiet De Grønne på vippen i flere norske byer. Én av byene der MDG får gjennomslag gjennom forhandlinger er Tromsø. Barbara Vögele hadde allerede listen med krav klar før valget.

Tromsø

Slik ser kravlisten ut i Norges nordligste storby:

• Forpliktende strakstiltak for syklister. Tromsø har mange­ trange, toveiskjørte gater. Viktige veier kan raskt gjøres ­enveiskjørte.

• En kommunal plan for vern av matjord, og en langt større prioritering av lokale varer og tjenester ved innkjøp.

• Omkamp om vedtaket om å bygge nok en bro mellom Kvaløya og Tromsøya.

LES MER: Miljøbevegelsen tror mijø fra nå av vil overstyre andre hensyn

Miljøhensyn i alle saker

– 20 minutter etter at komiteen fikk presentert en rapport fra Statens vegvesen, vedtok flertallet å anbefale det rapporten sa var det dårligste alternativet. Ingen fikk lest den. Nå er det vedtatt i kommunestyret. Det er dyrt og kan bety tap av store penger fra blant annet bymiljøpakken. Det er ikke vurdert om en kan løse trafikkproblemet gjennom kollektivtiltak, sier Vögele til Vårt Land.

Utover enkeltsakene, er det viktigste for Tromsø MDG at miljøtenkning skal gjennomsyre alt kommunen foretar seg og diskuterer. Miljøhensyn skal vurderes i alle saker.

LES OGSÅ: Hareide er både misfornøyd og tilfreds

Saken fortsetter under grafikken

Generelle krav

I mai meldte Aftenposten at partiet hadde lagt fram seks områder der de må få gjennomslag for å inngå samarbeid i byene.

• Prioritere sykkel, gange og kollektivt foran bil.

• Stans i kapasitetsøkende veiutbygging.

• Stans i tap av matjord og grøntområder.

• Kraftig reduksjon i klimautslipp.

• Forbruksreduksjon.

• God luftkvalitet i sentrum.

Følg oss på Facebook og Twitter!

– I Oslo betyr det at planene om å bygge ut kapasiteten på E18 og store innfartsårer må skrinlegges, sa Lan Marie Nguyen Berg, førstekandidat for MDG i Oslo den gangen.

Hun pekte også på dyrere ­parkering og bilfri sone innenfor Ring 1 før 2017, samt penger­ til T-banetunnell, Fornebu­banen og Ahusbanen som viktige 
krav.

LES OGSÅ: KrF-jubel da tallene snudde

Les mer om mer disse temaene:

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg er politisk reporter i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter