Nyheter

Debatten om statuer har blitt en debatt om navn. Nå forsvinner «Rødhudene» fra amerikansk idrett

Fotballaget Washington Redskins endrer navn og fjerner amerikansk urbefolkning fra logoen. Nå står liknende logoer for fall, også i Norden.

Det amerikanske fotballaget Washington Redskins fjerner «redskins» fra navnet sitt. Det kunngjorde de mandag denne uken. De endrer også logoen sin som viser en mann av den amerikanske urbefolkningen.

Klubben, som er den 14. største sportsklubben i verden, har tidligere nektet å bytte navn i møte med rasismeanklager, men etter at hovedsponsorene nylig truet med å trekke seg ut, fikk fløyta en annen lyd.

FedEx, som eier navnerettighetene til Washington Redskins’ stadium, har i år truet med at de vil trekke støtten hvis klubben ikke forandrer navnet sitt. Gigant-
bedriftene Amazon, Walmart og Nike la også et ekstra press da de nylig fjernet Redskins-produkter fra sine hjemmesider.

Hjemmesiden viser ingen endring enn så lenge

Til tross for navnebyttet, er ikke endringen satt ut i praksis. Besøker man hjemmesiden til fotballaget, forøvrig fortsatt redskins.com, blir man møtt av den samme logoen. Klubben har også til gode å finne et nytt navn.

Trump og Obama med forskjellige syn på navnendring

På mandag sa pressesekretæren til Donald Trump at presidenten «tror at den amerikanske urbefolkningen vil bli veldig sinte» for navnendringen. «Disse lagene navngir sitt lag basert på styrke, ikke svakhet», sa pressesekretæren. Til motveksling, sa Barack Obama i 2013 at han ville ha vurdert en navneendring på klubben. Selv om fans blir knyttet til kallenavn, kan det hende at nostalgi ikke er en god nok grunn til å beholde dem, mente Obama.

I Sverige vurderer Frölunda Indians navneendring

I Sverige har det nylig blitt stilt spørsmål ved navnet og logoen til ishockeylaget Frölunda Indians. I sommer har klubben satt i gang en prosess for å avgjøre hvorvidt de skal beholde «Indians» eller ikke. Avgjørelsen skal etter planen falle i august.

– For vår del handler det om at vår virksomhet skal stå for noe holdbart. Da inngår spørsmålet om hva vi skal være for verden og hva logoen signaliserer. Om det er noe vi kan stå for, sier klubbdirektøren Christian Lechtaler til Vårt Land.

– Håper du logoen blir forandret?

– Jeg vil ikke uttale meg den ene eller den andre veien. Vi lar arbeidet gå sin gang. Nå er det for tidlig med en kommentar.

– Hvordan tar fansen nyheten om at dere vurderer navnebytte?

– Det finnes mange uttalelser om ulike sider. Idrett bygger på følelser, og det er viktig at man ikke påvirkes av alle følelser. Vi må gjøre en analyse som er bygget på fakta, sier Lechtaler.

Joikakaker med endret design. Diplom-Is og Hatting følger etter

I Norge har det oppstått en navnedebatt blant matvareprodusenter. I juli forandret Nortura navn og utseende på Joikakake-boksen. Samegutten som har prydet boksen utgår. Det er varslet at det samme skal skje med inuitt-jenta til Diplom-Is og høvdingen til Hatting.

LES MER:

• Når rasismen opererer «undercover»

• Plutselig var vi alle rasister

 Én av tre nordmenn mener rasisme ikke er et problem i Norge

---

Fakta:

  • «Redskins» eller «rødhud» er uttrykk brukt om USAs opprinnelige befolkning. Det blir opplevd stadig mer støtende, og faller i samme kategori som ord som «neger» og «eskimo».
  • I USA bruker flere enn 2000 skolefotballag symboler fra den amerikanske urbefolkningen.
  • Antirasister har tatt til orde for å rive statuer av rasister og slaveeiere, og å fjerne navn på bedrifter og klubblag som oppfattes støtende.

---

Les mer om mer disse temaene:

Per Åsmund Reymert

Per Åsmund Reymert

Per Åsmund Reymert er journalist i religionsavdelingen til Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter