Nyheter

Brukte 120.000 kroner på kirke-valgomat

Valgomaten til kirkevalget var tenkt for hele landet, men bare ett bispedømme endte opp med å bruke den.

På Bjørgvin bispedømmes hjemmesider ligger det nå en valgomat for kirkevalget. Her kan du svare på hvor enig du er – på en skala fra 0 til 100 – i 20 påstander. Kandidatene i bispedømmerådsvalget har svart på de samme spørsmålene. Etter hvert som du svarer, kan du se hvor enig du er med de som stiller til valg.

– Tilbakemeldingene fra kirkevalget i 2011 var at folk hadde for liten kunnskap om kandidatene. Vi syntes at en valgomat var en god ide og en spennende mulighet, sier Anders Backer-Grøndahl Eide, seniorrådgiver i Kirkerådet.

LES OGSÅ: Alt du trenger å vite om kirkevalget

Inngikk kontrakt i januar

Valgomaten var egentlig tenkt brukt i hele landet, men ble droppet de fleste steder siden valget endte med å bli listevalg og ikke personvalg. Prisen for å få bruke valgomaten var på 13.900 euro, eller om lag 120.000 norske kroner.

Kontakten med finske ZEF som leverer valgomaten ble underskrevet 26. januar i år.

– Burde dere ikke da skjønt at det ville gå mot et listevalg i mange av bispedømmene?

– Vi var ikke ukjent med problemstillingen, men hadde ikke gjennomtenkt godt nok utfordringen med flere lister i denne valgomatløsningen. Det var på det tidspunktet heller ikke kommet inn noen lister, siden fristen først var i mai. I tillegg ble det gjort skriftlige tilsagn allerede i november i fjor, forteller Eide.

LES OGSÅ: Slaget om kirkevalget - Sturla Stålsett og Egil Morland tar debatten

Kun to bispedømmer med én liste

Til slutt var det bare to bispedømmer der det ikke ble stilt to valglister.

– Utfordringen med å lage en valgomat da, er at det kun er Åpen folkekirke som har et felles program.

Det er kun i Bjørgvin og Stavanger at Åpen folkekirke ikke stiller med liste. Stavanger bispedømme har ikke hatt kapasitet til å klargjøre valgomaten. Dermed endte det med at kun Bjørgvin bruker den.

– Håper på nysgjerrighet

– Kjennskap til kandidatene er en utfordring ved alle valg. Jeg tror at denne valgomaten vil være en interessevekker slik at de som tar den oppsøker mer informasjon om kandidatene, sier Jens Z. Meyer, seniorrådgiver for informasjon og kirkelig forvaltning i Bjørgvin bispedømme.

I valgomaten må man ta stilling til for eksempel:

• «Den norske kirke skal være en aktiv deltaker i samfunnsdebatten.»

• «Kirkens viktigste oppgave skal være å formidle kristne verdier.»

• «Den norske kirke bør innføre vigsel av likekjønnede par.»

LES OGSÅ: Kjendisaksjon for kirkevalget

Har ingen markedsføringsplan

– Hvordan skal dere få spredd denne til dem som skal stemme i Bjørgvin?

– Vi har ingen tydelig markedsføringsplan og har ikke satt av midler til å annonsere. Vi er avhengig av at denne blir spredd. Jeg ser at det er en utfordring at kandidatene ikke er særlig aktive på sosiale medier, sier Meyer.

– Hva sier kandidatene til valgomaten?

– De var litt skeptiske, og valgrådet ønsket å se hvordan det ferdige resultatet ble før de tok den i bruk, sier han.

Valgreise i Borg

Borg bispedømme er det andre bispedømme som har valgomat. De har laget en «valgreise» som blander sammen faktaspørsmål om kirkevalget med spørsmål som kandidatene har tatt stilling til.

– Vi ønsker på denne måten å synliggjøre mangfoldet av meninger og de enkelte kandidatenes prioriteringer av hva de er mest opptatt av, sier Karianne Hjørnevik Nes, kommunikasjonsrådgiver i Borg bispedømme.

LES OGSÅ: Bruker 200.000 kroner på kirkevalgkamp

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter